Fællesskab. Sammenhold. Eufori. Stolthed.  

Det er de følelser, der lige nu suser igennem mange danskere, imens herrelandsholdet i fodbold rider på en bølge af succes ved EM, hvor de danske drenge lørdag spiller kvartfinale mod Tjekkiet.  

Og det er de samme følelser og de samme værdier, som Danmarks Idrætsforbund og Team Danmark vil skabe med kampagnen ”Ingen vinder alene”, som skal sende landets bedste atleter godt til OL, der begynder den 21. juli i Tokyo. Kampagnen dækker også de Paralympiske Lege, der bliver holdt i forlængelse af OL. 

Det fortæller direktør fra Sport One, Didrik Fjeldstad. Sport One er DIF og Team Danmarks kommercielle selskab, som står bag kampagnen i samarbejde med Sune Bang og Claus Bendsen fra PR-bureauet The Central. Videoerne i kampagnen er produceret af UItch Iscratch.

–  Kampagnen skal give så meget opbakning til de danske atleter som muligt frem til OL. Det er måske vigtigere end nogensinde, fordi optakten har været præget af så stor usikkerhed, og fordi der ikke må komme publikum til legene. Og så skal den skabe national selvtillid, stolthed og fællesskab, siger Didrik Fjeldstad.  

Vi har lige nu et fodboldlandshold, der skaber netop en følelse af fællesskab. Er det et problem for jeres kampagne?  

– Nej, tværtimod. Det er en fantastisk kickstart og et vidunderligt eksempel på dét, der er vores budskab. Vi har set, hvilken sult folk har efter samlingspunkter. Landsholdet har håndteret slutrunden med ydmyghed og været meget taknemmelige over for fansene, og det vil vi gerne bygge videre på, siger han.  

Hyldest til dem, der står bag stjernerne

OL og PL-kampagnen har fem af Danmarks dygtigste atleter i spidsen.

OL-guldvinder i banecykling, Lasse Norman Hansen, verdensmester og OL-guldvinder i håndbold, Mads Mensah Larsen, OL-sølvvinder i hækkeløb, Sara Slott, verdensmester og OL-bronze-vinder i sejlads, Anne-Marie Rindom samt den tredobbelte paralympiske medaljevinder, Daniel Wagner, er atleterne, der står i front for kampagnen  

De har hver især været i gemmerne og fundet gamle billeder og minder, som de bruger til at sende en tak til alle de mennesker, der har stået bag dem på vejen mod succes.  

– Kampagnen er en hyldest til de danske atleter. Men det er allermest en hyldest til dem, der står bag de danske atleter og støtter eliten. Vi skal huske, at når nogen står øverst på medaljeskamlen, så står de der aldrig alene, siger Didrik Fjeldstad.  

– I Danmark er koblingen mellem eliten og bredden særlig stærk. Vi kan være stolte af, at vi har ekstremt brede skuldre at stå på i eliten. Selv ude i de mindste danske byer fylder foreningslivet og frivilligheden. Det er hele fødekæden for det unikke elitemiljø i verdensklasse, som Danmark har. 

Atleterne sendte massivt materiale ind

Kampagnen har sit udgangspunkt på hjemmesiden ingenvinderalene.ol.dk. Her har hver atlet en side, hvor deres tak til dem, der står bag dem, bliver præsenteret i en video. Der er også en hel side med kollager, billeder og historier om de personer, der har hjulpet dem mest med at nå toppen.  

– Atleterne sendte så meget materiale ind, at vi knap havde plads til det hele. De har selv peget på og udvalgt dem, de skylder den største tak, siger Didrik Fjeldstad.  

– Vi har også samlet al materialet i en mosaik, som er blevet til et portrætbillede af hver atlet. Alt det er den første del af kampagnen, som vi kører ud på hjemmesiden, i print, digitalt og outdoor med store kampagneskilte. Og så opfordrer vi også danskerne til at sende deres opbakning til atleterne ind i form af billeder eller videoer eller papmaché-figurer – hvad end de kan finde på, siger han.  

Det er kampagnens første ben. Dernæst kommer der en fase to i kampagnen, hvor fansenes bidrag er i centrum, forklarer Didrik Fjeldstad.  

– Derefter vil vi udvælge alle de bidrag fra fans, der ikke er decideret upassende, i en række hyldestfilm, som vi pusher på vores digitale kanaler. De vil også ligge på et site, hvor vi samler det hele op, siger han.  

Se kampagnefilmen her. Artiklen fortsætter under filmen.

Den samlede atlet-video, hvor udøverne hylder deres egne helte i baglandet. Videoen er produceret af bureaet UItch Iscratch.

Ingen konkrete mål

Didrik Fjeldstad, der har en fortid som marketingdirektør og VP i Carlsberg og SAS, kan også afsløre, at kampagnen ikke har nogle konkrete mål i form af tal. 

– Det gør lidt ondt på mig at sige som gammel reklamemand, siger han.  

– Vi måler på opbakningen til atleterne. Altså hvor mange, der sender hilsener ind, hvor meget presseomtale, der er, og hvor stort engagement vi får digitalt. Men vi kan ikke sætte KPI’er på national stolthed og selvtillid, siger han.  

– Så jeg har ikke et konkret tal. Vi har ikke et salgstal eller et kommercielt mål, vi skal nå. Vores mål er kort sagt at få så stor opbakning som muligt. Så vil vi bruge det som en reference fremover og lære af det, så vi kan blive endnu bedre fremadrettet.  

Udover DIF og Team Danmark står fem danske virksomheder – Arla, Ørsted, Salling Group, Nykredit og ISS – samt Elsass Fonden bag kampagnen. Den har i alt kostet fem millioner kroner, siger Didrik Fjeldstad.  

– Det er en stor investering, siger han. 

– Men som dansk virksomhed er det enormt spændende at markedsføre sig i forhold til store, internationale sportsbegivenheder. Problemet er, at det kan være enormt dyrt. Jeg kommer fra Carlsberg, så jeg ved godt, hvad vi i 2016 betalte for at være sponsor ved EM, siger han.  

Didrik Fjeldstad mener, at et konkret partnerskab med idræt, forbund og atleter kan give større brandingværdi end eksempelvis et stort, bredt sponsorat.  

– Det her, tror jeg, er et godt eksempel på, hvordan virksomheder kan få mere synlighed over for danskerne. Ved at indgå i partnerskaber frem for klassiske sponsorater får du flere muskler og et bedre samarbejde til at kommunikere værdibaserede budskaber. Og det er noget, jeg tror, vi vil se meget mere af fremadrettet, siger Didrik Fjeldstad.  

Opdateret kl. 12.38: Artiklen er odpateret med oplysningen om, at videoerne i kampagnen er produceret af UItch Iscratch.