Morten Kjær, der i 2014 rejste til Sverige for at stå i spidsen for IKEA’s globale in-house bureau, IKEA Creative Hub, bliver nu den ene af to nye medejere i det kreative bureau Another. 

Den anden er Maria Handberg, der siden 2019 har været Operations Manager i bureauet. 

Det oplyser Morten Hershøj, CEO, og hidtil den ene af to partnere i bureauet sammen med kreativ direktør Thorkild Bjerre, som han stiftede bureauet sammen med i juni 2013. 

– Vi har valgt at udvide ejerkredsen med to profiler, som er sindssygt vigtige for den fortsatte udvikling af bureauet. Vi har også valgt at være fire ligeværdige partnere, der hver ejer hver 25 procent – det gør vi for at møde den efterspørgsel, som vi hver dag mærker i vores arbejde, og hvor kreative løsninger fylder mere og mere i toppen af virksomhederne siger Morten Hershøj til Markedsføring. 

Stærkt erfaringsgrundlag

Maria Handberg har været hos Another som Operations Manager siden august 2019, og hun var forinden godt 11 år hos bureauet Loft 37. Forinden var hun fire år hos Framfab – som på det tidspunkt var en af verdens første digitale bureauer. 

Morten Kjær, der altså kommer til Another efter seks år i stillingen som Creative Director for IKEA’s interne bureau, IKEA Creative Hub, har tidligere været kreativ direktør i Ogilvy Danmark og kreativ i Robert/Boisen & Like-minded, Saatchi & Saatchi og BBDO Danmark. 

– Jeg mener, at vi med de nye partnere får en større tyngde, gennemslagskraft og stærkere kreative løsninger. Vi er nu fire seniorfolk med komplementære spidskompetencer i partnerkredsen, der alle kan være med til at styrke Another, siger Morten Hershøj. 

Motivation for skifte

For Morten Kjær har motivationen for et skifte været helt klar:

– Hos IKEA bestod mit job i at få IKEA’s stærke Brand Story ud at leve i vores globale kampagner ved hjælp af kreativitet i verdensklasse. Det lykkedes vi med, fordi vi fik strategi, kreativitet og Brand Story til at gå op i en højere enhed, og fordi vi sikrede det hele blev forankret i den øverste ledelse, siger han.

Morten Kjær fortsætter:

– Den måde vi arbejdede på, hvor kreativitet kom på ledelsesgangen, vil jeg gerne dele med flere brands. Det glæder jeg mig til at gøre sammen med mine nye kolleger hos Another.

Tunge kreative kompetencer

De to ny partnere kommer til Another efter et 2020, der ifølge Morten Hershøj udviklede sig ”meget positivt” for bureauet på trods af coronapandemien. 

Regnskabstal Another Copenhagen ApS

  • (mio. kr.)                             2020              2019
  • Nettoomsætning:               13,7               10,2
  • Driftsresultat:                     1,1                 -0,4
  • Årets resultat                      0,8                -0,3
  • Gns. antal medarbejdere:  8                     9

 

Omsætningen steg, bruttoavancen blev forbedret med 35 procent, og resultatet landede lige over millionen. 

– Vi kan helt sikkert mærke, at man i markedet i stigende grad kigger på kreative kompetencer og erfaring, når der vælges bureaupartnere, siger han.

Morten Hershøj fortsætter:

– Dertil kommer, at stadig flere virksomheder insourcer større dele af marketingindsatsen, såsom medieindkøb, digitale kompetencer, grafisk arbejde og så videre, hvilket giver plads for bureauer, der besidder de erfarne kreative kompetencer, der er svære at insource. Det stiller selvfølgelig større krav til bureauerne og er allerede nu ved at ændre dynamikken i bureaubranchen.