– På nettet skal der altid være en kontakt mellem læserne og det indhold, som bliver lavet. Derfor skal indhold på nettet udvikle sig og hele tiden kunne ændre karakter. Hvis en person svarer på en artikel med spørgsmål eller erfaringer skal det kunne udløse alt fra nye artikler til debatfora om det pågældende emne, siger Jesper “69“ Green, webredaktør hos internetbureauet NeoIdeo, hvor man bl.a. leverer indhold til hjemmesiderne everyday.com, MSN.dk og SAS.dk. Han kalder fænomenet med kontakt mellem læsere informationssamfundets “15 liniers berømmelse“.
– I industrisamfundet kunne du få 15 minutters berømmelse, men nu kan du få 15 linier. Indhold på nettet skal indeholde de muligheder, nettet tilbyder. Da nettet er skabt på kontakt, skal man som læser også have følelsen af kontakt, når man læser en historie. Man må ikke føle, at man er den eneste i hele verden. Kontakten mellem mennesker er det sjove og anderledes i internettet og derfor også den måde, man skal skabe indhold, siger Jesper “69“ Green. Han fastslår, at man hos NeoIdeo er meget bevidst om, at indhold ikke kun handler om at skrive artikler, men også om at kunne lægge en langsigt redaktionel strategi i samarbejde med både kunder og kunders kunder, der er læserne eller brugerne.
CONTENT SKABER LOYALITET
Men netop det at lave indhold på hjemmesider bliver ifølge Jesper þ69þ Green ikke prioriteret nok på mange netbureauer og sites. Her handler det om at skabe et site, der ser ud af noget. Tendensen går igen, når man ser på, hvad branchen vælger at vurdere ved de forskellige priser og fester. For to år siden på Reboot og i forbindelse med Det gyldne @ var det at lave godt indhold ikke noget, der blev vægtet særlig højt. Siden har det ændret sig lidt, men han savner stadig mere fokus på det at lave godt content.
– Det er synd, for content er noget, der kan skaffe loyale brugere. Alt for meget indhold bliver derimod lagt ud på nettet, uden at man tænker på, at det skal fungere på helt andre præmisser end på print, konstaterer Jesper “69“ Green. Som eksempel nævner han de mange aviser, der ikke bruger meget overskud til at lave specielle historier, men bare lægger deres historier fra avisen ud på nettet. Derimod nævner han ingeniørnet.dk, computerworld.dk og tv2.dk som tre sites med godt content.
Indhold på nettet bliver ofte opfattet som en skraldespand, hvor der ikke er vandtætte skotter mellem redaktionel indhold og annoncer. Jesper þ69þ Green mener derimod, at der bør være de samme skrappe regler, når det gælder den form for opdeling og måske bør den endda mere skarpe, for fx bør der ikke være forskellige versioner af hjemmesider med indhold, der er afhængig af, hvem der er inde som bruger.
– Selvfølgelig skal man lave mere bilstof, hvis brugerne efterspørger det. Men det tager lang tid at bygge loyalitet op. Men når den er der, er det ligesom med andre brands, så kommer brugerne også tilbage, siger han.