Mediebureauet Orchestra kan glæde sig over et overskud på 3,8 millioner kroner i indkøbsfællesskabet ”Transparency”, der nu deles med kunderne.

Det oplyser bureauet i en pressemeddelelse.

I indkøbsfællesskabet sammenholdes alle driftsomkostninger forbundet med medieindkøbet med de indtægtsstrømme, der kommer fra annoncørerne (media fees) og fra mediemarkedet via de mange forskellige pengestrømme, der findes, såsom godtgørelser.

Når resultatet af regnskabet er et overskud, så deles dette med kunderne i fællesskabet.

I 2019 var overskuddet på tre millioner kroner, og i 2020 er resultatet altså nu opgjort til lidt over 3,8 millioner kroner.

– I sidste ende betyder det, at man som annoncør er sikret kun at betale for den omkostning, der har været i forbindelse med mediaindkøbet, og det er samtidig vores garanti for at vi hos Orchestra får en objektiv rådgivning uafhængig af mediavolumen, siger Kim Olsen, der er General Manager, Kindred Group, i meddelelsen.

Han er, udover at være mediebureaukunde hos Orchestra, en del af bureauets Advisory Board.

Opfordring til branchen: Følg trop

John Herup, administrerende direktør hos Orchestra, er naturligvis også godt tilfreds med resultatet i indkøbsfællesskabet:

– For os handler det ikke så meget om overskuddets størrelse. Det handler om at kunne være tydelige over for vores kunder og for resten af markedet, at vi hos Orchestra er økonomisk uafhængige af mediavolumen, siger han i meddelelsen.

John Herup fortsætter :

– Det er helt afgørende for det forhold, som vi har til vores kunder, at der er fuld tillid til os som samarbejdspartner og at vores intentioner er klare.

I forlængelse af overskudsdelingen har Orchestra haft tradition for at publicere et ”etisk medieregnskab”.

Det sker også i år, ligesom mediebureauet opfordrer resten af branchen til at følge trop, så alle annoncører ”kan tilbydes et 100 procent gennemsigtigt medieindkøb”, som det formuleres i pressemeddelelsen.