Den dårlige nyhed er, at der ikke var danske bureauer på shortlisterne i Titanium og Integrated på 5. dagen af Cannes Lions-festivalen.
Men der er også gode nyheder. Der er jo stadig 13 i finalen i kategorierne Digital Craft, Film Craft, Film og Radio, og vi anbefaler, at læserne og ikke mindst bureauerne tjekker markedsforing.dk kl. 21.30 i aften. Vi har nemlig gode nyheder til jer.
I Titanium var der 21 på shortlisten, og vi taler om virkelig tunge ting. Burger King dominerer endnu engang, men det er som bekendt også årets advertiser. Nike, Heinz, Snickers, Kenzo og naturligvis Ikea er med i finalen. ”Fearless Girl” er der også, så her taler vi om Big Guns, der tester kalibreringen.
I Integrated er der 26 i finalen, og her springer bureauerne i øjnene. Wieden + Kennedy, Droga5, adam&eve DDB London (John Lewis), CP+B Boulder og heldigvis Åkestam Holst fra Stockholm.
Et fantastisk år for danske bureauer
Men tilbage til danskerne. Vi har i den grad haft et fabelagtigt år, og det bliver endnu bedre. Det lover vi. Vi lader KreaKom få et synspunkt med:
– Det er intet mindre end et fantastisk år for Danmark. 46 arbejder på shortlisten og indtil videre 15 løver sætter et meget direkte spotlight på Danmark og den danske reklamebranche, siger Tine Aurvig-Huggenberger, direktør i Kreativitet & Kommunikation.
– Store internationale virksomheder vil kigge mod Danmark, når de skal have udført kreativt arbejde, hvilket er betydningsfuldt både i forhold til innovation og i forhold til konkrete arbejdspladser.
– Den danske reklamebranche kan noget helt særligt, når det handler om at forene kompetencer på tværs, hvilket de vundne løver er gode eksempler på. Det er attraktivt for virksomhederne, at vi evner at skabe samspil mellem de forskellige discipliner og platforme, hvilket betyder, at virksomhederne får meget mere ud af marketinginvesteringen, slutter Tine Aurvig-Huggenberger.
Med et skævt smil tilføjer hun helt uden for referat, at danske bureauer overgår de norske, der indtil videre ”blot” har vundet 10 løver. Og til orientering skal det tilføjes, at det er reklamebureauet Try og datterselskabet POL, der har hentet broderparten. Så bredden i de danske triumfer løfter de danske præstationer yderlige.
Og så takker danskerkolonien i Cannes via en uvidenskabelig vox pop for investeringen i danskerstranden ved Croisetten med TV 2 som bærende kraft. Gode faglige indspark er pakket ind i det, en gennemsnitlig dansker vil kalde for ”festligt lag”.
Ikke et ondt ord om det.