Sidste år etablerede bilgiganten Nic. Christiansen Gruppen, der står bag Hyundai, Jaguar og Land Rover, eget inhouse-bureau – NCG Agency – og den beslutning ser lige nu ud til at vise sin berettigelse.

En kampagne for Hyundais kommende elbil, IONIQ 5, udviklet på bare tre dage med payoff’et ”Say watt?”, har i hvert fald sikret bilmærket både opmærksomhed og salg.

Ifølge Carats brand tracking-analyse fra april overvejer 19 procent således efter kampagnens lancering at købe en Hyundai mod 16 procent i marts. 

I tilgift blev der i løbet af den første uge efter lanceringen skrevet under på et rekordhøjt antal slutsedler til den nye Hyundai, sammenlignet med normale uger. Og det til trods for, at ingen endnu har set bilen, der først kommer til Danmark og Sverige i løbet af sommeren.

Af konkurrencemæssige årsager ønsker Hyundai dog ikke at offentliggøre antallet af slutsedler. 

Er tæt på og udfordrer

NCG Agency er et såkaldt onsite-bureau. Det ligger på bilkoncernens matrikel i Kolding, men ejes og drives 100 procent af Zupa Zite – reklamebureauet Zupas særlige enhed, der har specialiseret sig i at etablere og drive denne ”hybride” bureaumodel.

Outdoor-eksekvering af Hyundai-kampagnen. Foto: Niels Henrik Bach.

Man driver i dag også blandt andet pumpegiganten Grundfos’ on-site bureau, BrandBox, og energimåler-virksomheden Kamstrups inhouse-bureau Kamstrup Agency. 

Og Lars van het Erve, Head of Marketing, Nic. Christiansen Gruppen, mener, at kampagnen er et ”rigtig godt eksempel på styrkerne ved et on-site bureau.”

– NCG Agency er tæt på os og forstår os og vores forretning. Men de udfordrer os også og har det objektive, udefra-ind blik, som er så vigtigt i god markedsføring, siger han.

Lars van het Erve mener, at en af de store fordele ved at have bureauet i huset, er, at man som marketingafdeling er helt tæt på den kreative proces:

– Både den planlagte og den spontane. Det giver en stærk symbiose at kunne kommentere, diskutere og vende tommelfingeren op og ned undervejs i en tæt dialog, så vi sammen skaber den bedst mulige kampagne, siger han.

Imponeret over samarbejde og tempo 

Netop co-creation-tankegangen er en af hjørnestenene i Zupa Zite. Både i forhold til kunden, og når der er brug for ”et ekstra kreativt gear”.

Og ifølge parterne blev begge dele sat i spil i forbindelse med den nye kampagne. 

For selvom NCG Agency-teamet kan det meste selv, er adgangen til et bagland af både kreative, digitale og strategiske specialister en vigtig del af onsite-pakken. 

" Det er jo i virkeligheden ikke alverden, vi har lavet. En overskrift på to ord, hvoraf det ene er stavet forkert.
Mary Fausbøll, bureauchef, onsite-bureauet, NCG Agency

– Jeg er selvfølgelig mest af alt stolt af kampagnen og den opmærksomhed, den har skabt. Men jeg er også i den grad imponeret over samarbejdet og tempoet. På ganske få dage samlede bureauet et kreativt team med et par eksterne kreative, udviklede de første ideer og præsenterede dem for os i løbet af ugen, siger Henrik Hjorth.

Han er Head of Marketing Agency, ansat i Nic. Christiansen Gruppen og ansvarlig for relationen til Zupa Zite, og han er ikke i tvivl om bureaumodellens værd:

– Man finder ikke den fleksibilitet og agilitet mange steder. Medmindre man har sit eget bureau med brand-indsigterne i orden lige ved hånden.

Undervejs blev der tegnet med tuscher … Foto: PR

”Ikke alverden”

Mary Fausbøll er leder af onsite-bureauet, NCG Agency, og selv med til at udvikle den nye Hyundai-kampagne.

I samarbejde med blandt andre Kasper Sierslev, COO hos Zupa Zite, der var et smut i Kolding med tuscher og papir under armen.

Mary Fausbøll fortæller, at man ”sammen med en makker og med vores lokale in-house bureau hos Nic. Christiansen Gruppen udviklede kampagnen på bare tre dage.

– Det er jo i virkeligheden ikke alverden, vi har lavet. En overskrift på to ord, hvoraf det ene er stavet forkert, siger hun og tilføjer:

– Men sådan er det jo ofte med god kreativitet. Det virker så enkelt. Vi vil gerne have at folk stopper op og trækker på smilebåndet. Og at både elbil- og Hyundai-skeptikere får rykket fordommene lidt.