Ikeas kalenderår begynder, når det nye katalog lander i landets postkasser. Og det er på tirsdag.

Kataloget er stadig Ikeas store marketingselement, og i år forsøger de atter at skabe mere digitalt sammenspil mellem kataloget og en smartphone.

Før man kan få glæde af det digitale univers i kataloget, der bl.a. er baseret på Augmented Reality, kræver det en app fra Ikea.

Med applikationen kan noget af kataloget blive mere levende med 3D-visninger af møbler, filmklip og historier bag et designs. Selvom det kræver et downloade, er det ikke noget, man ser som en hæmsko.

– Folk navigerer i dag mellem traditionelle og digitale medier. Den moderne forbruger er tryg ved apps, og vi har set positive resultater på det i andre lande. Apps giver også langt flere muligheder som inspirationsværktøj, i forhold til det vi gerne vil med kataloget end blot at bruge en QR-kode, lyder det fra Ikea Danmarks marketingschef Lena Gaarde.

Det første Ikea-katalog kom i 1951 – en lille tryksag på ni sider i et oplag på blot 250.000 eksemplarer. Sidste år var kataloget verdens største marketingaktivitet med et oplag på 212 millioner eksemplarer trykt på 29 forskellige sprog.

Herhjemme sendes kataloget i år ud til 1,8 mio. husstande, og 70.000 vestjyder kan glæde sig til at modtage kataloget for første gang med posten.