Interflora er i luften med en ny reklamefilm, der på rigtig mange måder virker alt andet end dansk.

Den rummer ikke skyggen af ironisk distance.

Ingen humoristiske ordspil eller karikerede figurer med sjove navne. Ingen revy-dialog mellem to semi-kendte skuespillere.

Der er ikke engang en voice over til at slå tilbuddet fast – der er nemlig ikke noget tilbud. Og så er den en god del længere end den gennemsnitlige danske reklamefilm – 75 sekunder i sin fulde længde, dog med en tv-version, der ”kun” er 40 sekunder lang.

Filmen er imidlertid pæredansk. Den er udviklet af Brandhouse, instrueret af Martin Werner og produceret af Bacon. Og det er helt bevidst, at filmen ikke skal ligne noget andet i reklameblokken.

– Med den nye kampagne ønsker vi at skille os ud blandt de mange kommercielle budskaber danskerne udsættes for i løbet af en dag, fortæller adm. direktør for Interflora, Søren Flemming Larsen.

– Interflora leverer personlige hilsner fra mennesker, der vil hinanden det godt og måske endda elsker hinanden. Det er en smuk ting, og derfor stræber vi efter at skabe markedsføring, der også er smuk, og som er en god og følelsesladet oplevelse i sig selv.

Filmen handler om en cirkus-klovn, der har kastet sin kærlighed på cirkus-prinsessen. Men det er ikke nemt for en lidt undseelig, klodset klovn at trænge igennem til cirkussets største og smukkeste stjerne.

En klassisk historie

Så på trods af alle hans ihærdige forsøg, har han meget svært ved at erklære sin kærlighed. Det er et filmisk univers tilsat en anelse magi, og ”production value” er stor i forhold til den gennemsnitlige danske reklame.

Men hvor der hurtigt kan opnås enighed om, at filmen er anderledes, så er kreativ direktør hos Brandhouse, Mikkel Elung ikke enig i, at den er udansk.

– Der findes muligvis ikke mange danske reklamer, der overgiver sig til følelserne, men der findes meget dansk musik, teater og film, der ikke er bange for de store følelser. Og så er filmen en klassisk historie om, hvor svært det kan være at få erklæret sin kærlighed, og det er en situation de fleste danskere kan genkende. Så det er en rørende fortælling, men udansk er den altså ikke.

Og noget tyder på, at Interflora har fundet sin egen vej til danskernes hjerter. Den forrige film – med en ældre herre, der søger kærligheden på et plejehjem – har testet som en af de bedste i Danmark nogensinde, og den vandt sidste år Publikumsprisen i True Award. Og senest har en film for ”Mors dag” vundet to priser ved årets True Award.

Se den nye film her.