Coronakrisen har affødt masser af marketinginitiativer, og et af de mere effektive er dagligvarekæden Irmas #TænkSmåt-kampagne, der har fordoblet salget af varer fra små, danske fødevareproducenter i Irma-supermarkeder landet over.

–  Vi er glade for, at vi kan hjælpe de små producenter. De er med til at gøre Irma til dem, vi er. Samtidig kan kampagnen forhåbentlig hjælpe nogle af dem med at genvinde noget af den tabte omsætning, de har haft som følge af nedlukningen i restaurationsbranchen, siger Lise Hørdam, marketingchef i Irma.

Hun slår samtidig fast, at der for Irma er tale om en branding-indsats, som først for alvor viser sin værdi for kæden på den lidt længere bane, da #TænkSmåt for Irma og Coop ”indrammer hele vores ambition om at fremme madiværksætteri”.

– En ambition, som vi har haft i noget tid, men på grund af den aktuelle krise måske aldrig har været mere relevant at fokusere på end netop nu. For til trods for genåbning så kan der fortsat gå en rum tid, før de små producenter kommer ovenpå igen, siger Lise Hørdam.

Fra LinkedIn-opslag til kampagne

Ideen til #TænkSmåt opstod, da det Coop-ejede reklamebureau Republica i et LinkedIn-opslag opfordrede til, at brands, der havde behov for hjælp i forbindelse med coronakrisen, kunne henvende sig og få gratis rådgivning.

– Vi var jo ligesom alle brands lidt i vildrede efter 11. marts, så vi søgte sparring om, hvad vi kunne gøre på marketingfronten i denne situation, og det har vi bestemt ikke fortrudt, siger Lise Hørdam.

Hun fastslår også, at Irma også har ”fået noget ud af” kampagnen.

– Det er jo helt centralt for Irma, at vi har varer på hylderne, der adskiller os fra konkurrenterne, da det er med til at gøre os specielle for forbrugerne, siger Lise Hørdam.

Kampagnen medførte blandt andet, at Irma overlod sin Instagram-profil til fødevareproducenterne, hvilket afstedkom ”masser af godt indhold”, fortæller Lise Hørdam.

– Det bliver jo langt mere autentisk, når eksempelvis dessertkokken Morten Heiberg roser initiativet på Instagram, end når vi selv gør det, siger Lise Hørdam.

Carsten Bülow, som er kontaktdirektør på Republica, uddyber tankerne:

– Med #TænkSmåt har vi skabt en lille bevægelse, som er ærlig, ligetil og involverer rigtige mennesker og de udfordringer, de står overfor. Det afspejler vores kommunikation også blandt andet ved ufiltreret at portrættere de små producenter på tværs af de enkelte kampagneelementer.

#TænkSmåt-mampagnen blev lanceret i april med annoncer Politiken.  Nu er ”Irmas hjælpepakker” også lanceret med varer fra 24 små producenter. De sælges til indkøbspris på irma.dk – og pengene fra salget går – ligesom i resten af kampagnen – ubeskåret til de små producenter.