Tredie gang er lykkens – eller det siger man. Efter først en lang årrække under Lilli Halberg og så et lille års rodeo med Jes Thomsen i sadlen, har Nordisk Film Commercial måske fundet sine rette ben at stå på med Anders Lundgren. Nye unge instruktører, sundt købmandskab og lidt mere underspillet holdning skal give de store selskaber noget at tænke over.
– Vi ønsker at sadle om. Nordisk Film Commercial har gennem en årrække været drevet som en ren forretning. Vi arbejder målrettet på at gøre NFC til et produktionsselskab, der er leveringsdygtige i både det solide håndværk og de mere kradse, kantede løsninger, udtaler direktør og producer Anders Lundgren.
Anders Lundgren startede 1. januar og kom fra en stilling som leder af Metronome Commercial. Det sidste halve års tid er gået med at finde de rette folk og den rette ånd. Selv mener han, at NFCs profil skal ligge et sted sydvest fra Jes Thomsens Wild Wild West-stil.
TILBAGE På EGEN HåND
– Vi står ved vores placering i Valby og vores ophav med spillefilmen. Nordisk Film er et indarbejdet begreb i Danmark. Det er ikke noget at skamme sig over, siger Anders og fortsætter: – Det er sgu en forkælet holdning, hvis man ikke gider ta ud til Valby.
Som en del af legendariske Nordisk Film har NFC masser af økonomisk soliditet og filmkulturel ballast i ryggen. Samtidig giver det adgang til et stort netværk og et stærkt produktionsapparat. Men måske netop derfor er holdningen tydeligvis, “vi kan selv, vil selv“.
– Vi har et klart behov for at vise omverden, at vi selv kan. Vi er lidt støvet, det erkender jeg. Men jeg mener ikke, vi skal begynde forfra. Vi skal mere ændre forventningerne til, hvad NFC kan og vil. Vi har lagt fortiden bag os, og vi betragter os som et helt nyt produktionsselskab. Vi er et nyt team med en ny portefølje af instruktører, pointerer Anders Lundgren.
NYE DANSKE OG NORSKE INSTRUKTøRER
Sammen med et par medarbejdere tog Anders Lundgren også den garvede instruktør Åke Sandgren med fra Metronome. Men mest af alt vil NFC være synonym med nyt blod på intruktørsiden.
– Henrik Bülow er beviset på dette. Som internationalt meget anerkendt stillfotograf besidder han nogle kvaliteter, vi er overbevist om kan udnyttes i reklamefilmsammenhæng. Vores anden unge instruktør, Kasper Barfoed, har vi også store forventninger til. Han er opflasket i filmmiljøet og har indsigt i alle branchens afkroge. Dette giver ham en enorm sikkerhed i både stilisme, eksekvering og metode, siger Anders Lundgren.
Man er i fuld gang med at køre de nye unge instruktører i stilling. Samtidig har opkøbet af Tinmen i Norge, nu Nordisk Film Tinmen, givet adgang til de to norske instruktører Erik Gustavson og Anders Holm.
– Erik er netop ved at færdiggøre sin tredje spillefilm, derudover har han et hav af reklamefilm bag sig. Anders er et stort norske talent. Han vandt i 98 en bronceløve i Cannes og kan vel nærmest sammenlignes med vores Poul Nesgaard, udtaler Anders Lundgren.
Anders oplever, at kunderne er bange for at stikke snotten frem og prøve noget nyt. At danskere i det hele taget er for dårlige til at dyrke eliten. Selv sætter NFC meget ind på at jagte nye emner, også uden for de gængse filmkredse.
– Talent kan blomstre alle steder. Vi er forpligtet til også at søge der og gøre det med stor ildhu. Vi skal blive ved med at opdyrke nyt talent, afslutter Anders Lundgren hvis store forbillede er Jonathan Glazer.
Og ham vil vi gerne ha en danske udgave af, tak.
(Billedtekst, foto Anders Lundgren og Stig Lauritzen:)