Ved udgangen af januar 2021 lukker IUM-kontoret i Aarhus. 

Det oplyser Heine Jørgensen, CEO for IPG Mediabrands i Danmark, der står bag IUM, i en mail til Markedsføring.

– Vi har gennem Covid-19-tiden vurderet, at der ikke er behov for to kontorer i Danmark. Vi vil i fremtiden se mere work from home, så når folk er på kontoret, skal de gerne være mere samlet. 

Sådan lyder det fra Heine Jørgensen, der videre oplyser, at man ser, at flere kundemøder bliver afholdt via for eksempel Teams.

Derudover nævner han, at online-redskaber som Trello og Basecamp fylder stadig mere i projektstyringen. 

Heine Jørgensen, CEO, IPG Mediabrands i Danmark. Foto: PR.

I løbet af 2019 og 2020 har man desuden set, hvordan dialogen med kunder kan ske digitalt i kombination “med to dages mødeaktivitet hver sjette uge,” oplyser han. 

– Derfor ser vi også, at vi lokalt kan servicere kunder ud fra ét kontor i Danmark, som det allerede sker i stor stil i dag, forklarer Heine Jørgensen. 

På baggrund af det og ”det finansielle apekt” har man valgt ”en strategisk og strukturel ændring, som er at gå fra to kontorer til ét kontor i Danmark.” 

Lukningen er altså en kombination af teknologisk udvikling, nye vaner og corona. Men hvad har coronakrisen kostet IUM indtil videre?

– På årets første tre kvartaler har vi cirka 15 procent nedgang i forretningen Year-Over-Year som følge af corona, siger Heine Jørgensen.

Han oplyser, at Norge, Sverige og Finland også er ”one-office”-markeder. Om de ansattes situation siger han, der er tidligere direktør for IUM i Aarhus:

– Vi er kede af, at dette har en konsekvens for nogle af vores kollegaer i Aarhus, og især for mig personligt, da jeg har arbejdet tæt sammen med flere af dem. Så ambitionen er at hjælpe alle til nye jobs inden udgangen af første kvartal næste år.

Kort om IUM

  • Nettoomsætning: 480 mio. kr.
  • Årets resultat: 4,7 mio. kr.
  • Overskudsgrad: 0,8 pct.

Kilde: 2019-regnskabet for IUM A/S.

Lukningen af Aarhus-kontoret berører 12 medarbejdere, hvoraf tre fortsætter i København, to fortsætter deres virke for Initiative i London, to har landet nye job uden for Mediabrands og de øvrige fortsætter indtil ultimo januar. 

– Og i mellemtiden er det business as usual i Aarhus. Kontoret forventes lukket ved udgangen af januar 2021, men alle kunderelationer og dialoger vil være flyttet til København inden årsskiftet, lyder det fra Heine Jørgensen.

Han oplyser, at man søger ekstra folk i København. 

IPG Mediabrands står bag bureauer som IUM, Marvelous, Reprise og Cadreon.