Mange husker sikkert da VisitSweden for snart fire år siden lancerede kampagnen ”Curators of Sweden”, hvor man overlod landets officielle Twitter-handle, @Sweden, til ganske almindelige svenskere for en uge ad gangen – et program, der i øvrigt stadig kører i dag.
Satsningen indbragte VisitSweden og reklamebureauet Volontaire en Grand Prix i Cyber-kategorien ved VM i reklame i Cannes i 2012 – og nu er søsterorganisationen Svenska Turistföreningen gået i luften med en lignende kampagne – denne gang dog med telefonen som det bærende medie.
Kampagnen ”The Swedish Number” handler i al sin enkelthed om, at Sverige har fået sit eget telefonnummer. Det er dog hverken kongen eller politikerne, der tager røret, hvis man ringer, men helt almindelige svenskere (som dog selv har meldt sig til at være med).
Der er ingen regler: Man ringer bare op, og så kan man eller spørge sygeplejersken fra Skåne, hesteavleren fra Halland eller bilforhandleren fra Blekinge om det, man måtte have lyst til.
Og det synes hele verden tilsyneladende er sjovt.
Flere store medier, som CBS og Time, har omtalt kampagnen, og indtil videre har nummeret på bare fire dage fået næsten 40.000 opkald – plus at over 5000 svenskere har meldt sig som ”samtale-ambassadører” – hvilket ifølge Dagens Media har betydet, at teknikken midlertidigt har tabt pusten. Men der skulle være bedring på vej snarest, lover Svenska Turistföreningen.
Skal skabe stolthed og kendskab
Ifølge Magnus Ling, der er generalsekretær i Svenska Turistföreningen, skal kampagnen – ved at lade det svenske folk give udtryk for deres meninger til hele verden – hylde 250-året for indførelsen af tryckfrihetsförordningen og afskaffelsen af censur i Sverige.
Og så skal det naturligvis give potentielle turister mulighed for at opleve flere forskellige sider af Sverige.
– Vi ønsker at vise det unikke og ægte Sverige – et land, som er værd at besøge, og som fx byder på allemandsret, bæredygtig turisme og en rig kulturarv. Vi vil gerne skabe stolthed og kendskab til Sverige både nationalt og internationalt, siger Magnus Ling og tilføjer:
– I en digital verden bliver den ægte samtale vigtigere og vigtigere. Derfor giver vi nu som det første land i verden Sverige sit eget telefonnummer og alle svenskere muligheden for at sige deres mening til mennesker i hele verden og måske også fortælle lidt om, hvad man kan opleve i Sverige.
Kampagnen er udtænkt at reklamebureauet Ingo i Stockholm – og nummeret er: +46 771 793 336.
Besøg kampagnesitet her – og se en film om kampagnen her.