Du er cand.mag. i filmvidenskab. Hvorfor Aarstiderne?

”Jeg har mere beskæftiget mig med marketing, forretningsudvikling, innovation og digital udvikling end med det filmiske, men passionen i filmbranchen drev mig. Omvendt er det også en lidt støvet branche, så jeg savnede noget, der var født digitalt og havde en yngre vibe. Det fandt jeg i startup-verdenen, men først hos Aarstiderne har jeg genfundet passionen. Jeg har en cirkushest inden i mig, som gør, at jeg har svært ved at skille mit personlige liv fra mit arbejdsliv. Jeg vil ikke bare sælge et produkt eller generere profit, men være en del af et univers. Måske er det alderen, men jeg vil have, at mit arbejde går i blodet på mig. Det gør det her.” 

Hvorfor? 

”Fordi alt handler om værdier, økologi, bæredygtighed, god mad og glæden ved at gå på arbejde. Og fordi Aarstiderne hele tiden er i udvikling. Andre virksomheder etablerer en Project X-afdeling eller et Lab, og ikke et ondt ord om det. Men her har man fornyet sig konsekvent fra dag ét.” 

Apropos værdier: Nemlig.com, der jo også hjemmeleverer dagligvarer, har fået en del opmærksomhed på det seneste. Hvad har den sag betydet hos jer? 

”Sindssygt meget. Det har givet anledning til, at vi har kulegravet alle vores processer igen. Arbejdsforhold, leverandørkontrakter, alt. Dertil er vi jo vokset en del under coronapandemien, og nogle gange kan man godt blive blind, når det går godt – og hurtigt – og alle arbejder hjemme. Så vi har lavet en back-to-basics gennemgang af hele forretningen.” 

Stine Påskesen er marketingchef hos Aarstiderne. Foto: Anna Laulund.

Har I stoppet marketing-initiativer? 

”Nej. Vi har bevidst holdt den kommercielle kommunikation kørende. Men vi har ikke været ude og prale proaktivt af vores chauffører.” 

Hvorfor ikke? 

”Fordi det er tredje led. Vi samarbejder med vognmænd, og det er dem, der står inde for chaufførernes forhold. Så vi kan ikke 100 procent garantere, at alt er perfekt.” 

Men hvad så med jeres leverandører af frugt og grøntsager …?

”Vi har et ekstremt fokus på kontrol af vores fødevarer, men også her kan der jo ske ting. I april blev der f.eks. fundet en lille rest pesticider i broccoli i enkelte kasser. Og det må der jo ikke være. Det viste sig at være nogle særlige vindforhold i Spanien i foråret, hvor pesticider blev spredt over flere hundrede kilometer. Det er ikke vores leverandørs eller vores skyld, men vi må tage det på os. Og det gør vi.” 

Hvilke marketingplatforme er de vigtigste for jer?

”Vi er jo i 2021, så alle tænkelige digitale platforme. Men en supervigtig kanal for os er alt, hvad der rimer på fysisk tilstedeværelse.” 

Fysisk tilstedeværelse?

”Ja, kurser, gårdbutikker, fællesspisninger. I et normalt ikke-coronaår har vi over 15.000 med til vores fællesspisnin- ger. Og vi kan se af tallene sort på hvidt, at det kaster højere loyalitet af sig. Hvis en kunde har været i kontakt med os fysisk, så bliver vedkommende hos os i længere tid. Det er både en god forretning og et skønt reality check for os at møde vores kunder i virkeligheden. Det hjælper os med at opfange tendenser, issues eller ønsker, som vi kan rykke på. Og det er en af de veje, vi kommer til at udvikle brandet fremover.” 

BLÅ BOG

Stine Påskesen
40 år
Cand.mag. Filmvidenskab, KU
Marketingchef, Aarstiderne
Tidligere bl.a. Country Manager Nordics i Goodiebox og Head of Digital Marketing, Nordisk Film Biografer.

Hvor stort er jeres årlige marketingbudget?

”Jeg kan ikke sætte konkrete tal på. Men der er en villighed til at investere. Så jeg har noget at arbejde med.” 

Og fordelingen mellem det digitale og det fysiske?

”50/50. Men vi kommer til at gøre mere fysisk. Der er mange flere spillere på markedet i dag, så det handler om konstant at forny sig. Som nu, hvor vi bygger et nyt forretningsben, Jordens Bedste Købmand, en onlinebutik, hvor vores produkter også sættes i spil.” 

Hvornår er du en succes? 

”Når vi har formået at vækste måltidskassemarkedet endnu mere, når Jordens Bedste Købmand er blevet en succes – og når jeg har et team, der er glad for at gå på arbejde.” 

Aarstiderne kom ud af 2020 med omsætningsrekord: 760 millioner kroner. Bundlinjen lød på 36,9 millioner kroner.