JyllandsPosten har valgt at outsource salgsfunktionen på internet-siden til bannernetværket Adlink.
– Salg af bannere, sponsorater og andre online-produkter kræver større og større specialviden. Vi er specialister på print, og Adlink er eksperter indenfor salg af online produkter, fortæller Torsten Bjerre Rasmussen, der er annoncedirektør hos Jyllands-Posten.
Han understreger, at det som et led i avisens Key Account strategi er vigtigt at holde sig ajour med markedsudviklingen på online mediet. Derfor har man valgt at bruge partner-modellen på Key Accounts. I praksis vil det fungere på den måde, at Adlink’s salgsfunktion reelt vil indgå i JyllandsPostens Key Account gruppe, der håndterer de største print-kunder.
Torsten Bjerre Rasmussen mener, at Adlink som samarbejdspartner samtidig også sætter fokus på det kreative indhold omkring branding på nettet.
– Tænk blot på de muligheder, der allerede tegner sig klart i horisonten, inden for områder som bl.a. den nye trådløse teknologi, der gør det muligt både geografisk og indholdsmæssigt at målrette kommunikationen i et omfang, vi ikke hidtil har kendt, siger han.
Endelig giver aftalen med Adlink JyllandsPosten adgang til det internationale marked, der ifølge Torsten Bjerre Rasmussen vil være ressourcekrævende at løfte for en avis i Danmark.
MERE END 100.000 UNIKKE BRUGERE
Adlinks plan er at placere Jyllands-Posten i sin europæiske pulje af førende europæiske morgenaviser sammen med aviser som Le Figaro og The Independent. I uge tre i år havde Jyllands-Posten ifølge FDIM 101.348 unikke brugere, der i alt genererede mere end 1,5 millioner sidevisninger. Adlinks adm. dir. direktør Klaus Pedersen er meget glad for aftalen med Jyllands-Posten, som han mener er et resultat af den strategiske ambition om at insource eksterne online salgsafdelinger.
– Et af vore mål er nemlig, at online medier skal kunne outsource hele deres salgsfunktion til os. I forlængelse af aftalen vil vi opruste vores salgsorganisation yderligere. Desuden sker der en vis integration med Jyllands-Postens salgsafdeling, der bl.a. giver os adgang til at have “kontor“ i Viby. Derfra vil vi naturligvis opdyrke de jyske vækstmarkeder i bl.a. trekantområdet og det nordjyske IT-fyrtårn, siger Klaus Pedersen.