Det danske kaffe-mærke BKI er i luften med en ny brand- og kommunikationsplatform, der skal styrke positionen som ”alle danskeres kaffe-brand”.

Den nye platform har fået titlen ”Til alle os…”, og den er udviklet i samarbejde med bureauet Sunrise.

Og ifølge Anders Fisker Olesen, Head of Marketing, BKI Foods, handler det om, at BKI skal være ”præcis som de altid har været. En god kop kaffe – helt enkelt.”

– Kaffe er en af de mest elskede og udbredte drikke. Men alligevel har vi set, at både produkter og kommunikationen i kategorien i større og større grad målrettes de få. Man skal nærmest være barista med læderforklæde og jazz på anlægget for at kunne lave en god kop kaffe, siger han.

Vil mindske gap

Anders Fisker Olesen har siddet som Head of Marketing, BKI Foods, i et års tid, og på spørgsmålet om, hvorfor man går ud med den nye platform lige nu, siger han:

– Dels er kaffe et meget konkurrenceintensivt produkt. Og når vi taler formalet kaffe, så taber kategorien en til to procent om året, ligesom den ligger mest til de ældre målgrupper, siger han og tilføjer:

– Så det vi gerne vil, er at genskabe brandet omkring dets stærkeste aktiver. Tale til den mere moderne bruger og mindske det gap, vi ser mellem BKI’s høje kvalitet og så det, at brandet ofte er “billigt og på tilbud”.

" Svantes Lykkelige Dag er essensen af det, vi gerne vil hos BKI.
Anders Fisker Olesen, Head of Marketing, BKI Foods

Derfor er et af målene nu, ifølge Anders Fisker Olesen, en mere langsigtet brandopbygning.

En anden type fortællinger

Tidligere har BKI samarbejdet med blandt andre Mogens Elhauge, kreativ direktør hos Novicell, og filminstruktøren Tomas Villum Jensen via Uitch Iscratch.

Det blev til en række populære reklamfilm med de to skuespillere, Søs Egelind og Kirsten Lehfeldt i hovedrollerne som eksempelvis halbestyrere, campister og det kultur-radikale par, Mogens og Bente.

Og det gav både opmærksomhed og interesse, forklarer Anders Fisker Olesen, men i dag vil han og BKI mere.

– Vi synes, der skal en anden type fortællinger til i dag. Historier, der kan tale til følelserne, og som kan være mere brandopbyggende.

Den nye platform skydes da også i gang med en TVC, der netop hylder ”hverdagens små øjeblikke”. Og det sker til tonerne af en ny tolkning af en klassiker:

– Svantes Lykkelige Dag er essensen af det, vi gerne vil hos BKI, og hvis BKI Kaffe kan spille bare en lille rolle i disse, så er vi glade, siger Anders Fisker Olesen.

Har sat et nyt hold

Og hvor man tidligere med Anders Fisker Olesens ord på nogle områder har arbejdet “mindre formaliseret”, så har man nu “skabt en tung portefølje af eksterne rådgivere.”

Det er dels Sunrise, der er startet på koncern-niveau med at redefinere BKI Foods’ dna, og som derefter har bevæget sig ind i de enkelte brands.

Artiklen fortsætter under billedet.

Scene fra den nye BKI-reklamefilm. Foto: Fra YouTube

Dertil kommer IDna, der er ombord på design-fronten, og endelig mediebureauet Hilmar & Høgsberg, der tager over fra dentsu.

Hos Sunrise, der har stået bag udviklingen af den nye brand- og kommunikationsplatform, siger seniorkonsulent Anders Torpegaard:

– Vi har været helt inde og finde frem til kernen af BKI Kaffe. Når man får muligheden for at relancere et så ikonisk brand som BKI Kaffe og kan være med til både at udvikle en brandplatform og dertilhørende kommunikationsplatform, så er det klart, at man går glad på arbejde.

Se den første af de to nye film her. Svantes lykkelige dag er fortolket af den danske musiker Katinka.