Før EM i fodbold 2008 stod sportsmastodonten Nike overfor et problem, da flere af sportens helt store profiler gik over til konkurrenten Adidas.
Nike valgte derfor noget utraditionelt at satse på et (dengang) mindre bureau, nemlig 72andsunny i Los Angeles.
Missionen var at fokusere på det, som den kreative direktør Glen Cole kalder ”The core footballer”. Den observante (og sportsinteresserede) læser, vil højst sandsynligt allerede nu have regnet ud, hvilken video-julegodte, der i dag er tale om…
For hvilken anden video henvender sig mere til den passionerede fodboldfan, end en, der giver seeren mulighed for at bevæge sig hele vejen fra amatørfodbolden til en af verdens største klubber samt det hollandske landshold?
En lille juvel
Der er selvfølgeligt tale om Nike’s lille juvel, ”Take it to the Next Level”, hvor seeren i samarbejde med Wayne Rooney, Zlatan Ibrahimovic, Ronaldo og Ronaldinho, får lov til at smage på den helt store fodboldscene.
En af de faktorer, der i særdeleshed skilte videoen ud, var måden den blev filmet på, som var hvad man i dag ville kalde en typisk GoPro video.
Fra første-persons perspektiv tager man nemlig hele turen fra et lille stadion til den helt store internationale scene, hvor man til sidst for overrakt bolden af Wesley Sneijder og stiller sig op til det afgørende frispark.
Da Nike ikke havde uploadet en officiel video blev det svært at optælle alle visningerne korrekt, men et enkelt upload af Guy Ritchie’s lækre tre minutter lange video talte dog over 4,2 millioner visninger.
Rooney, Tevez, Ronaldo, Ronaldinho, Ibrahimovic og mange flere gemmer sig derfor bag låge nr. 10. God fornøjelse.