For Old Spice begyndte det hele i 2010. Nærmere bestemt den 7. februar.
Her tog en kampagne fart gennem Superbowl, da reklamevideoen “The Man Your Man Could Smell Like” startede en marketing-tsunami for virksomheden.
Videoen viser – som titlen antyder – en ganske fornøjelig version af, hvad din mand ville kunne tilbyde, hvis han dog blot brugte Old Spice…, og den blev på to dage set over en million gange.
Samme år vandt videoen den prestigefyldte Film Grand Prix ved VM i reklame, Cannes Lions.
Buzzen blev brugt
Selve reklamen var altså en succes, men Old Spice formåede også at udnytte buzzen og kreere en effektiv strategi, da brandet ved hjælp af kendte personligheder postede 186 små videosvar på reklamevideoen. Og hver eneste af disse blev ligeledes virale succeser.
Ved disse små svar øgedes trafikken på virksomhedens YouTube-kanal, og på den første dag generede det 5,6 mio. views. Endvidere stod Old Spice den dag for otte ud af de 11 mest populære videoer på YouTube.
Ydermere fik brandets twitter-profil en stigning i antallet af followers på ganske godkendte 2.700 % på én dag.
Et lærebogs-eksempel
Alt i alt har kampagnen skabt 1,4 milliarder impressions siden startdatoen, og i månederne efter kampagnen voksede salget hos Old Spice med 27 %, og virksomheden blev det største ”bodywash”-selskab i USA
Succesen ville ingen ende tage, og kampagnen modtog året efter lanceringen også en pris for bedste social media-kampagne. Dette har ført til, at Old Spice af mange anses som lidt af en marketing-guru og har været det i flere år.
Så skynd dig ud på badeværelset, put lidt deo under armen, og sæt dig så til rette og nyd denne genistreg inden for effektiv, humoristisk marketing. Det fås ikke bedre.
Glædelig lillejuleaften fra Be On og Markedsføring.