En sikkerhedsvideo fra et australsk metroselskab virker umiddelbart ikke som det mest sikre fundament for en stor international kampagne.

Det var de farverige animerede figurer fra musikvideoen ”Dumb Ways to Die” dog fuldstændigt ligeglade med, hvorfor de i over tre minutter demonstrerede virkelig dumme måder at dø på, hvor sidstnævnte var at blive kørt ned af et tog.

Den sorte humor, den catchy melodi og de søde figurer har i dag genereret over 93 millioner visninger.

YouTube var dog ikke den eneste kanal der blev erobret, da figurerne inden for 24 timer havde danset sig ind på top 10 i iTunes, og inden for 48 timer var den rangeret nummer seks på den globale singer/songwriter iTunes chart.

Kate Moss’ yndlings-app

Den dertilhørende mobilapplikation var nr. 1 i 17 lande (inklusiv UK, USA, Canada og Australien) med over 1 milliard unikke spil fra 70 millioner downloads, hvilket gav den en 1. plads i Apple’s iTunes Store. Det var desuden Kate Moss’ yndlings-applikation.

Kampagnen satte derudover rekord i Cannes for flest løver, med i alt 28, hvoraf intet mindre end fem var Grand Prix’er

Be On og Markedsføring støtter selvfølgelig op om budskabet, og vi ønsker alle en sikker jul med denne tre minutter lange perle.