Der er tæt løb mellem de to nye kommercielle radio-kanaler, Radio 100FM og Sky Radio, om titlen som den største kommercielle radiostation i Danmark. I juli måned lykkedes det Radio 100FM at kapre titlen som den mest foretrukne kommercielle radiostation, men nu er Sky tilbage på førstepladsen. 100FM havde i juli en lytterandel på 5,7 procent, men er i august faldet tilbage til 5,4 i share. Sky Radio faldt fra i juli fra en share på 7,2 i juni til 5,0 procent. I august er stationen derimod steget igen og har 5,7 procent i share.
DRs lytterandel steg for anden måned i træk i august måned efter at være faldet i juni. Samlet havde DR i august en share på 66,7 procent af lytningen. P3 er nu tilbage på samme niveau som i tredje kvartal 2003 – det sidste kvartal, før den nye konkurrence satte ind, og i selve P3’s målgruppe er der nu flere, der hører kanalen, end der var dengang.
Set på lytterandel er det igen i august samlet gået tilbage for alle de kommercielle radioer fra 31,4 procent i juli til 30,9 procent i august. Samlet går SBS Radio som udover The Voice også tæller Radio 2 og Pop FM, dog lidt frem i lytterandel fra 7.1 procent til 7,4 procent.
Salgsnetværket, Det Danske Radiobureau, som udover Radio 100FM bl.a. også tæller de dagbladsejede radioer går derimod tilbage fra 16.4 til 15,7 procent. DDR beholder dog sin stilling som den største kommercielle radioudbyder i Danmark.
P4 er fortsat landets største radiokanal med 2.335.000 ugentlige lyttere, viser Gallups lyttertal for årets ottende måned.
De 10 største radiostationer i august 2004 (målt i lyttere pr. uge)
1. P4 2.335.000
2. P3 2.129.000
3. Sky Radio 1.128.000
4. P1 818.000
5. Radio 100FM 759.000
6. The Voice 667.000
7. P2 483.000
8. Radio 2 393.000
9. DR Klassisk 261.000
10. Pop FM 245.000
De 10 største radiostationer i august 2004 (målt i share i procent)
1. P4 37,6 %
2. P3 20,4 %
3. Sky Radio 5,7 %
3. P1 5,7 %
5. Radio 100FM 5,4 %
6. The Voice 3,9 %
7. Radio 2 1,7 %
8. ANR Guld FM 1,6 %
8. P2 1,6 %
10. Pop FM 0,9 %
Nyheder