Danmark har fået en lov, der siger: Ingen sex uden samtykke. 

Så for at hjælpe især unge med at forstå, hvad samtykke rent faktisk betyder, har LEAD Agency i en ny kampagne sendt fire kendisser på briksen hos ”terapeuten” Malte Ebert.

Og indtil videre er kampagnen med titlen ”Sex? Kun med samtykke” blevet taget godt imod.

Ifølge bureauet er hovedfilmen ”siden lanceringen 6. januar blevet set af 825.000 danskere, hovedsageligt unge.”

– Danmark har her i starten af året fået en ny samtykkelov, og det er så vigtigt. Nu handler det om at få skabt den kultur, der skal følge med, siger Anita Baun Hørdum, partner og kampagnechef hos LEAD Agency, og tilføjer:

– En kultur, hvor det bliver naturligt at tale om lyst, grænser og sex. Det skal kampagnen hjælpe til med.

”Håber at starte samtaler”

I kampagnens hovedfilm betror fire kendisser sig til ”terapeut” Malte Ebert – skuespilleren og tv-værten Ibi Støving, sangeren Skinz, skuespilleren Sus Wilkins og journalisten og tv- og radioværten Thomas Skov.

Dertil rummer kampagnen en række kortere film, der viser forskellige genkendelige situationer, hvor der bliver givet, bedt om og afvist samtykke.

Også sociale medier inddrages, herunder Facebook, ligesom der er etableret et kampagnesite med gode råd og informationer.

Sammen med kampagnelanceringen åbnede desuden en ny, landsdækkende og anonym hotline for voldtægtsofre.

– Vi håber, at vi med kampagnen både kan starte samtaler om lyst, grænser og samtykke, men også skabe opmærksomhed om, hvor du kan få hjælp, hvis du har været udsat for en voldtægt, siger Anita Baun Hørdum.

Kampagnen er skabt på vegne af Beskæftigelsesministeriets Ligestillingsafdeling. Den er målrettet unge i alderen 16-30 og er planlagt til at køre frem til foråret 2021.