Selskabet Digisense har søsat en kampagne, der skal gøre virksomheder opmærksomme på de omkostninger, der er ved at håndtere fysiske breve og bilag. Derfor har man sendt breve ud til 6.000 virksomheder – og i 200 af brevene ligger en halvtredser, som en undskyldning for ulejligheden.

Men PostNord oplyser, at det er i strid med reglerne at sende kontanter med posten. Men det ser selskabet dog stort på. 

– Det var en kalkuleret risiko. Vi har undersøgt PostNords forretningsbetingelser og set på, hvad det kunne ende med at koste os at gøre det her. Siden besluttede vi at køre videre alligevel, siger Henrik Kruse, der er CEO i Digisense. 

Så I var godt klar over, at det er i strid med reglerne at sende kontanter med posten?

– Ja.

Men bør man ikke følge reglerne?

– Det var en kalkuleret risiko. Og vi synes, at vores budskab er vigtigt, siger Henrik Kruse.

PostNord oplyser på selskabets hjemmeside, at ”værdiforsendelser skal være ordentligt emballerede, så uautoriserede personer ikke kan åbne emballagen, uden at det kan ses. Værdiforsendelser, der indeholder penge og/eller værdipapirer, skal forsegles med enten laksegl, forseglingstape eller i en sikkerhedspose. Du skal også bruge en fragtseddel, som du kan købe på udvalgte posthuse eller via Online Porto.”

Selskabet oplyser til Markedsføring, at der ingen bagatalgrænse er.

– Ved et beløb på max 1.050 kroner kan der også sendes penge i et rekommanderet brev. Sendes der alligevel penge i et almindeligt brev, og det opdages af PostNord, så returneres brevet til afsender, meddeler PostNord.

Ifølge en pressemeddelelse fra Digisense er der ”6.000 danske virksomheder med mindst 40 medarbejdere, der endnu ikke har taget selv de allerførste skridt hen imod en digital behandling af fakturaer.” 

Sådan lyder konklusionen på ”den helt analoge rundringning til virksomheder i målgruppen,” som Digisense står bag, oplyses det.

Henrik Kruse forklarer i meddelelsen, at selskabet med kampagnen vil ”gøre opmærksom på, at det kan være dyrt og uhensigtsmæssigt at behandle et brev eller en faktura.”

– Undersøgelser viser, at det koster en virksomhed 50 kroner at håndtere et brev – mens en faktura nemt kan koste det dobbelte, hvad enten det kommer i fysisk form eller på mail. Som plaster på såret lægger vi derfor en kontant 50’er i 200 af kuverterne, siger han og fortsætter: 

– Selvom kampagnen har en humoristisk tilgang, er selve formålet meget seriøst. De danske virksomheder bruger unødigt milliarder af kroner på manuel bogføring.

– Vi vil gerne hjælpe dem til at realisere de enorme forretningsmuligheder, der er i elektronisk fakturering. Jeg lægger gerne hovedet på blokken og siger, at samtlige af disse 6.000 virksomhed kan spare omkostninger ved at overgå til brug af EAN-numre og digital fakturering.