Den lille stop motion-reklamefilm ”Back To The Start” for det mexicanske fastfood-brand Chipotle rørte en hel kreativ verden og mere til, da den sidste år blev kåret som verdens bedste reklamefilm ved VM i reklame i Cannes.

Filmen, der ledsages af countrystjernen Willie Nielsons intense version af Coldplays ”The Scientist”, fortæller historien om en landmand, der pludselig indser, hvad han gør ved dyrene og naturen, og derfor vælger at skrotte samlebåndsindustrien og vende tilbage til traditionelt landbrug – ”cultivate a better world” lød budskabet.

Nu er Chipotle på banen igen med en ny reklamefilm, ”The Scarecrow” – denne gang med tilhørende spil – og budskabet ligger helt på linje med den første film: væk fra hormonpumpede kyllinger og køer i kasser og tilbage til traditionelt landbrug og dyrkningsmetoder – og dermed sunde fødevarer.

Den tre minutter lange animationsfilm er ligesom sidste års Grand Prix-vinder skabt af amerikanske CAA Marketing, og musikken leveres denne gang af sangeren Fiona Apple – i form af hendes cover-version af nummeret ”Pure Imagination”, som nogle måske vil genkende fra 1971-udgaven af filmen ”Charlie og Chokoladefabrikken”.

Reklamebloggen Adrants kalder filmen ”truly beautifiul work that is, no doubt, destined to win more awards”, og stribevis af andre medier har ligeledes allerede været ude med rosende ord.

Er der Cannes-potentiale? Se filmen her og døm selv.