Mere end 100 unge reklamefolk på bureauer i hele Danmark har netop modtaget en e-mail fra ReklameKartellet, der er et nystiftet forum for unge reklamefolk. E-mailen opfordrer dem til at deltage i ReklameKartellets første møde, den 23. maj på Reklameskolen i Nyhavn, hvor John Strand, stifter og direktør i Strand Consult, vil lægge op til en debat om salg og reklame.
Bag ReklameKartellet står tre unge reklamefolk, der fik ideen i forbindelse med Reklameskolens planner-weekend i efteråret 1999. Her blev det hurtigt klart, hvor meget glæde man kan have at udveksle viden med hinanden. Det burde udnyttes, syntes de tre, og så gik de ellers i gang med at konkretisere tankerne om et forum, hvor unge projektledere, plannere, kontaktfolk, konsulenter, juniorer og assistenter kunne mødes, få udvidet alles socialenetværk og få styrket alles faglige kompetence.
De tre initivativtagere er Henriette Christensen, cand. merc. i design og kommunikation, Ina Højer, projektleder hos Elsass Wagn & Co, og Tue Aip, projektleder hos Ravn & Rønne.
– Bureauerne er ikke altid så flinke til at sende deres unge medarbejdere ud til faglige arrangementer. Hvis du er heldig får du muligheden en enkelt gang om året – og det er ikke nok. For hvis man har lyst til at lære, så skal man kunne mødes med folk, der har lyst til at lære fra sig, siger Tue Aip.

INTERAKTIVT FORUM
På sigt er det ideen, at ReklameKartellets medlemmer selv skal være idemagere og iværksættere og stable de faglige arrangementer på benene. Kartellet skal være “interaktivt“, forstået på den måde, at medlemmerne kan komme i kontakt med hinanden gennem kartellets e-group, hvis der dukker spørgsmål op i det daglige, som der ønskes input på. Og det interaktive består altså også i, at så mange som muligt skal deltage aktivt, komme med input og tage initiativer.
– Målet er 3-4 arrangementer om året, men det er vigtigt at der opstår et fællesskab efterfølgende, ligesom det er vigtigt, at bureauerne bakker op om initiativet, fortæller de tre, der heldigvis har oplevet en meget positiv modtagelse hos de bureauer, der har været kontaktet.
Navnet ReklameKartellet har de tre initiativtagere valgt, fordi det udtrykker essensen af intentionerne med det nye forum.
– I medierne omtales kartel ofte negativt i forbindelse med virkosmheder, som har indgået mere eller mindre lyssky alliancer. Men den oprindelige betydning af ordet er mere tilforladelig. Et kartel er et udtryk for en alliance, der indgår en overenskomst om at begrænse den indbydes konkurrence. Det er ikke fordi vi er modstandere af konkurrence, men samarbejde kan bringe alle op på et højere niveau, slutter kartel-initiativ-tagerne.