Pigen hiver massagestaven op af skuffen, forsøger at få den i gang, men må erkende, at den ikke længere vil snurre som før. Mest nærliggende er det selvfølgelig at smide den i skraldespanden, men bedst som hun står ved affaldsskakten, åbner naboen sin dør, og pigen må hurtigt putte staven i lommen. Så ta’r hun hunden i snor, går ned til søerne og efter at have kigget sig omkring kaster hun staven i vandet. Lidt efter sidder pigen på café ved søbredden. Hun drikker kaffe og hunden løber uden snor. Glædestrålende kommer den hen til sin ejer med noget i munden, sætter sig og kigger op på hende, som om den siger “Se hvad jeg har fundet“.
Kort fortalt er det den pinlige historie i Miljøstyrelsens nye TV-spot, der skal få forbrugerne til at aflevere deres gamle barbermaskine, strygejern og mobiltelefon på genbrugsstationen i stedet for i skraldespanden. I skraldespanden kan apparaterne nemlig gøre stor skade på både mennesker og dyr.
Den landsdækkende TV-kampagne er udformet af Propaganda i samarbejde med Bullet Production. Den kører i tre uger fra mandag den 28. august og oplysningskampagnen indeholder foruden GoCards også plakater og pjecer til detailhandelsbutikker som Fona og Merlin. Det samlede budget inklusiv indrykninger, materiale til kommuner og en særlig hjemmeside beløber sig til omkring 3 mio kr.

IKKE NOGET MED SEX
– Det kan godt være, at folk tror vi er gamle og støvede her i Miljøstyrelsen. Men hvis der er støv på hylderne, er det kun fordi rengøringen ikke er god nok, smiler projektleder og cand.scient. Lotte Rahbek fra Miljøstyrelsens Erhvervsaffaldskontor.
– Selvfølgelig er vi spændte på, hvordan kampagnen bliver modtaget. Vi er jo en offentlig organisation og bruger af statens penge. Men el-artikler i affaldet er faktisk et alvorligt problem, og derfor må vi tage skrapppe midler i brug for at skabe opmærksomhed. Omvendt skal vi jo ikke skræmme folk. Ingen afleverer flere brugte batterier, fordi jorden går under i morgen. Derfor er det vigtigt med en vis portion humor i kampagnen, siger Lotte Rahbek.
Hun mener også, at massageapparatet i reklamen er tilpas klinisk, til at reklamespottet ikke signalerer sex. Og apparatet er bestemt heller ikke tilfældigt. Kreativ direktør Frederik Preisler fra Propaganda forklarer, at idéen med den kliniske massagestav er hentet fra gamle kuponkatalogers reklameunivers.
– Kvinden i kataloget forsøgte tilsyneladende at fjerne infiltrationer i nakken med en aflang plastikstav. Hun så lidende ud. Og jeg kan huske, at jeg undrede mig over massageapparatets form, og hvad det egentlig skulle bruges til. Mon ikke også andre har gjort det. Under alle omstændigheder tror jeg, at apparatet vil blive genkendt, siger Frederik Preisler.
Den lidt Catherine Deneuve agtige pige i filmen er ligeledes udvalgt med omhu. Frederik Preisler fortæller, at de var igennem rigtig mange castings før den rette pige kom i hus.
– Hun måtte ikke være en vamp. Kampagnen er sober og må ikke signalere skurvognshørm. Samtidig skal filmen både være nærværende og indeholde det, jeg kalder banaliteternes kvalitet. Det vil sige, at den ikke lever i reklameuniverset men er realistisk og enkel. Den fortæller en god historie. Dem er der nemlig alt for få af, siger Frederik Preisler og påpeger, at mange offentlige kampagner drukner i hvad han kalder den gode vilje.
– Det her er ikke en sød uskyldig film, som bare sejler forbi, understreger han.

DET ER SIMPELTHEN FORBUDT
At filmen er optaget i et københavnermiljø, mener Frederik Preisler ikke betyder noget for budskabet.
– Det er historien, der tæller. Om pigen bor i lejlighed eller hus på landet er ikke afgørende for folks forståelse. De stoffer el-apparater indeholder er faktisk skide farlige. Så derfor måtte vi lave noget, der vil blive husket. Noget folk snakker om.
De færreste ved nemlig, at det siden den 1. januar 2000 har været påbudt ved lov at skille sig af med el-artikler på miljømæssig forsvarlig vis. Og sikkert heller ikke at alle elektriske apparater indeholder stoffer som bly, kobber og kviksølv, der – hvis de bliver spredt i naturen – volder stor skade på både planter, dyr og mennesker. Alligevel smider folk rask væk deres gamle kaffemaskine i skraldespanden. I 1999 skilte danskerne sig således af med over 38 ton elektronik-affald, og Frederik Preisler er også selv en af synderne.
– Da vi holdt vores første møde med Miljøstyrelsen, havde jeg dagen før dumpet vores gamle kaffemaskine lige ned i skraldespanden.
Kampagnen fra Miljøstyrelsen har da også været undervejs siden begyndelsen af året, men at rejse 3 mio kr. tager tid, ligesom kommunerne også skulle være klædt på til at modtage mere genbrugsaffald.
Samtidig er kampagnen rettet mod genbrugsvirksomheder, der fremover skal tænke i nye metoder til genudvinding. Stofferne er nemlig ikke kun skadelige for miljøet, de er også værdifulde ressourcer, som det vil kunne betale sig at genbruge.