Da coronakrisen aflyste et historisk fodbold-EM på hjemmebane, var hele fodbold-Danmark rystet – og for den nye sponsor-dreng i klassen, byggecenterkæden STARK, var det et seriøst slag i badehatten.

Men i stedet for at lægge sig ned og tage sig til skinnebenet valgte kæden – sammen med DBU – en ny tilgang til de udfordringer, man uforskyldt var ramlet direkte ind i. 

– Vi besluttede hurtigt, at vi ikke ville lade Covid-19 situationen påvirke vores begejstring og stolthed over at være blevet storsponsor for herrelandsholdet unødigt, siger Mads Aagaard, marketingchef hos STARK, og tilføjer:

–  Så med afsæt i en workshop hos DBU satte vi os for at finde et format for aktivering af vores sponsorat, der ikke ligger unødigt under for de ydre omstændigheder i forhold til kampe, adgang til spillere, tilskuere på stadion osv. 

I selskab med stærke partnere

STARK-kæden blev sponsor for herrelandsholdet i fodbold i september 2019.

Det betød, at man trådte ind i en kreds af stærke officielle partnere, der i forvejen tæller brands som Carlsberg, Danske Spil, Arbejdernes Landsbank og hummel.

Artiklen fortsætter under billedet.

Brian Lykke og Ulrik Feldskov Juul på vej ind til DBU i Brøndby. Foto: PR.

Og glæden ved udsigten til EM 2020 var til at få øje på hos byggecenterkæden:

– Vi er utrolig glade for og stolte over, at vi de næste år skal bakke op om Herrelandsholdet i fodbold. I STARK står vi bag Danmarks dygtigste håndværkere, og nu har vi fået den enestående mulighed at bakke op om landets bedste fodboldhåndværkere, sagde Mads Aagaard Jensen, marketingchef i STARK, i september 2019 i en pressemeddelelse fra DBU

Men så kom corona, og de seneste seks måneder har ikke budt på mange anledninger til at kippe med den rødhvide klaphat.

Den nye dreng i klassen

I stedet har parterne valgt at bruge begrænsninger og restriktioner som kreativ drivkraft for en ny kampagneserie.

– Vi har udviklet et koncept, der har klare referencer til noget man kender fra både fodboldens verden og fra de arbejdspladser, hvor vores kernekunder – håndværksprofferne – har deres hverdag, siger Mads Aagaard.

Credits

Ide/koncept: STARK, DBU, Feldskov & Juul o.a
Manus: Feldskov & Juul o.a, Brian Lykke
Produktion: Amtown aps
Instruktion: Lars Amby
Shooting Director: Christian Gravesen

Han siger videre, at man arbejder med dét at være ”den nye dreng i klassen”:

– Og alt det velkendte, der følger med, når man lige skal bevise sit værd og arbejde sig lidt op i hierarkiet. Så vi har taget den et skridt videre og tager lidt gas på vores egen rolle som ny sponsor blandt de allerede etablerede sponsorer.

Selvsikker kendis-komiker

I front for den anderledes aktivering af sponsoratet står skuespiller og komiker Brian Lykke, som blandt meget andet er kendt fra Krysters Kartel, Live fra Bremen og Drengene fra Angora.

Artiklen fortsætter under billedet.

STARK-medarbejderen – aka Brian Lykke – forsøger at komme ind i DBU's studie, men uden held. Foto: PR.

I de nye film er han som meget selvsikker kendis-komiker hyret ind til at være vært for ”Den store STARK QUIZ”, hvor landsholdsspillerne skal battle i håndværkerslang og andet godt. 

Der er bare lige en lille udfordring.

Nemlig den, at STARK konsekvent kommer bag i køen i forhold til de etablerede sponsorer. Som f.eks. når der skal bookes tid i DBU’s filmstudie i Brøndby …

– Vi har ikke noget problem med at komme lidt ned fra ”storsponsor-piedestalen” og tage rollen som underdog i landsholdets sponsor-sammenhæng. Tværtimod. Det passer godt til vores øvrige uhøjtidelige stil og tone – og til det at kommunikere med glimt i øjet over for vores kernemålgruppe, siger Mads Aagaard.

Den store quiz venter 

Aktiveringen af sponsoratet tager i første omgang form af en række SoMe film, der skal lede trafik ind på stark.dk, hvor der løbende vil være konkurrencer for STARK’s kunder. 

Men også hos DBU har man arbejdet med i forhold til den nye sponsors initiativ: 

" Vi har ikke noget problem med at komme lidt ned fra ”storsponsor-piedestalen”.
Mads Aagaard | marketingchef | STARK

– Corona-tiden har gjort det svært for alle, også for dansk fodbold og planlægning af herrelandsholdets træning og kampe, der afvikles med en række begrænsninger, siger DBU’s Kasper Sindt, chef for Salg & Kommercielle Partnerskaber hos DBU, og tilføjer:

– Med det nye koncept viser STARK, at begrænsninger kan skabe nye ideer og ny dynamik. Vi glæder os til den nye kampagne-film og udfoldelsen af universet.

Artiklen fortsætter under billedet.

Brian Lykke som STARK-medarbejder. Foto: PR.

Der er lavet otte film, og vi får senere bl.a. et kig på “storsponsorens” deltagelse ved den seneste landsholdssamling, hvor der er bøvl med alt fra værelsesbooking på Marienlyst til adgang til træningsbanen og til dét rent faktisk at få spillerne til at deltage i den stort anlagte quiz.

Aktiveringen kulminerer sidst på året, hvor landsholdsspillerne omsider mødes og quizzer i håndværker slang …

Kendte navne står bag

Bag filmene for STARK står et par branchekendte navne:

Ulrik Feldskov Juul, der i marts i år forlod hummel, og som siden har bygget sin egen virksomhed, Feldskov & Juul, op.

Dertil kommer Lars Amby, der har instrueret filmene.

Han er i dag selvstændig med virksomheden Amtown aps, og som tidligere har været producer og Head of Production hos M2 Film gennem næsten 18 år.

Se Episode 1 her.