På falderebet til et forhåbentlig mere festligt 2021 har den klassiske, italienske bitter, Fernet-Branca, valgt nyt reklamebureau.

Valget er faldet på det 16 måneder gamle PONG, som Mikkel Elung etablerede i august 2019.

Og selv om samarbejdet formelt set først sker ved årsskiftet, så har parterne taget forskud på glæderne.

Det sker med et 11 tons rullende – og bitter – corona-kommentar til rejsehungrende københavnere: En forklædt buslinje 37, der taler skarpt ind i den aktuelle samfundssituation.

Ganske som Fernet-Branca har gjort det mange gange før med sine tidligere bureauer: Senest Brandhouse og før det blandt andet Ogilvy.

Linje 37 flyver til… Amager

– Fernet-Branca er et udfordrer-brand, der ikke er bange for at sige det, som det er, siger Mikkel Elung om bussen, der tror, den er et fly.

Artiklen fortsætter under billedet.

På vej til Montreal, Monaco eller Mauritius? Næh, desværre. Bare til Hvidovre … Foto.: PR.

– 2020 har mildest talt været et bittert år, så derfor føles det passende at sige farvel og tak til året, der er gået, med en humoristisk hilsen, tilføjer han.

Mikkel Elung hentede i foråret den tidligere Client Service Director hos Hjaltelin Stahl og Managing Partner på The Unicorn, Mette Hørdum, ind som partner, kreativ strateg og CEO.

Hun kalder samarbejdet med Fernet-Branca ”en vigtig milepæl for os som relativt nystartet bureau.”

– Det er et sjovt og spændende brand at arbejde med. Og det giver os mulighed for virkelig at vise vores kreative evner, siger hun. 

Næsten 18 års partnerskab

Og ja: PONG er nyvalgt bureau for Fernet-Branca, men reelt vender brandet igen tilbage til manden, der for omkring 18 år siden skabte den kreative platform “Life is Bitter”: Mikkel Elung.

Han opfandt oprindelig sloganet som ung tekstforfatter på hedengangne Leo Burnett i 2002. 

Artiklen fortsætter under billedet.

Mikkel Elung, stifter og kreativ direktør, PONG. Foto: Uffe Jørgensen Odde.

Siden fulgtes Fernet-Branca og Mikkel Elung i en årrække: Hos Ogilvy fra 2004 til 2011, derefter hos Brandhouse frem til maj 2018.

Og nu forenes Mikkel Elung og Fernet-Branca altså igen. Denne gang i hans eget bureau, PONG.

Om valget siger Clara Oxholm, Brand Manager Fernet-Branca, Conaxess Trade Denmark, der står for distribution og marketing af Fernet-Branca i Danmark:

– Mikkel og jeg har arbejdet sammen før, og jeg har den dybeste respekt for hans krøllede hjerne, siger hun.

Fra stort til småt

Clara Oxholm peger på, at det var vigtigt for hende at finde en partner, ”der forstår Fernet-Brancas sjæl. ”

" Jeg har den dybeste respekt for hans krøllede hjerne.
Clara Oxholm | Brand Manager Fernet-Branca | Conaxess Trade Denmark

– Men som også brænder for at tage brandet videre til et endnu højere niveau. Vi gør meget ud af, at vi aldrig står stille.

I går jo fra et pænt stort til et noget mindre bureau. Er det bevidst?

– Ja, det er det. Ikke et ondt ord om de store bureauer. De er fantastiske og kan hjælpe med næsten alt på ingen tid, siger Clara Oxholm og tilføjer:

– Men som Brand Manager vil jeg rigtig gerne have fingrene nede i mudderet selv og være med i hele processen. Det føler jeg, at jeg kan komme til hos PONG. Og det er nok især muligt, fordi det er et mindre bureau.