Corona-kampagnen “Hvem deler du spyt med?”, som Lungeforeningen står bag, har fået godt fat i målgruppen. 

Tal fra influencer-bureauet Cube – en af bureau-parterne bag initiativet – viser, at selve kampagnefilmen på 48 timer har opnået over en million organiske visninger på tværs af platforme. 

Hertil kommer, ifølge Rasmus Kolbe, der er partner og kreativ direktør hos Cube, at flere af de influencere, der er med i kampagnen, har performet langt højere end forventet:

– Sarah Tiedt har f.eks. lagt film op på InstaTV, og en af dem har alene givet mere end 145.000 visninger, hvilket er næsten det dobbelte af, hvad vi ville forvente, siger han.

Et “ad”- eksperiment

Kampagnen, der er udviklet af Lungeforeningen og kommunikationshuset Sincera, og som altså også Cube står bag, har til formål at få de unge til at reflektere over deres egne festvaner.

For eksempel at når man fester, drikker ølbong, deler flasker, råber og synger og er tæt, så bliver bakterier, virus – herunder coronavirus – og andre ”lækkerier” hurtigt spredt. 

Fest og farver – og knapt så festlig smittespredning – i influencerbåret kampagne fra Lungeforeningen. Foto Daniel Overbeck.

Kampagnefilmen er skruet sammen som et eksperiment, hvor 11 tidligere Paradise Hotel-deltagere fester med kys, dans, råb og skrål, beer pong og ølbong. 

Men hvad deltagerne ikke ved er, at ølbongen forinden er blevet smurt med en gel, som kun kan ses i UV-lys, og som smitter af på alt, hvad den kommer i nærheden af. 

Godt inde i festen bliver lyset slukket, UV’en tændt og gelen er nu overalt, hvilket får de unge til at reagere kraftigt. Ganske som planlagt …

Se filmen her – artiklen fortsætter under filmen.

Instagram-profil tiltrækker følgere

I eksperimentet er der tale om uskyldig gel, og ikke som i virkeligheden virus, colibakterier og andet – men effekten er klar:

– Det kan være svært at forholde sig til sygdom og død, når man er ung og rask. Til gengæld er det let at forstå, at det er ulækkert at få “lort” i munden, lyder det fra Kim Hellmuth, partner i Sincera, i en pressemeddelelse om kampagnen.

Om kampagnen

Kampagnen er skabt for Lungeforeningen af Sincera og Cube.

Innovationsfonden, Tuborgfondets Akutpulje og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond har finansieret.

Out of Home Media har sponsoreret reklameplads i gadebilledet og på busser.

Kampagnen kører pt på Instagram og Facebook under tagget @hvemdelerduspytmed, og den vil i de kommende uger også være synlig i bybilledet på busser og plakater.

Alle deltagerne til festen var testet negative for Corona inden optagelserne.

Og ifølge Rasmus Kolbe fra Cube er budskabet gået stærkt igennem derude.

– Flere af de influenter, der har været en del af kampagnen, har fået rigtig mange visninger. De fleste over det gennemsnit, vi typisk beregner på forhånd, når vi indgår en aftale, siger han og peger bl.a. på, at filmen alene på Anders Hemmingsens Facebook-side er vist over 260.000 gange.

Rasmus Kolbe peger også på, at kampagne-profilen ”Hvem deler du spyt med?” på Instagram viser fine resultater:

– Det er jo ikke så ofte, at profiler, der er specifikt kampagne-relaterede, får så meget opmærksomhed der, men vi har faktisk fået over 1.600 følgere siden fredag den 18. september, siger han.

Og det er meget?

– Ja, for den type profiler er det, siger Rasmus Kolbe og peger på et par andre lignende profiler, som gennem en væsentlig længere periode.

Herunder f.eks. Kræftens Bekæmpelses kampagne ”Fuld af Liv”, der kun har tiltrukket omkring halvt så mange følgere. 

Kommer med mere

Er det tanken, at I følger op med flere aktiviteter?

– Ja, det er det. Vi lægger op til, at de unge skal selv komme med løsningen på, hvordan man fester og er sammen på en ansvarlig og corona-sikker måde, siger Rasmus Kolbe og tilføjer:

– Så kommer en række små videoer ud som opfølgning, når vi har fået flere forslag ind fra målgruppen. Vi beder om, at de selv kommer med inspiration, og det vil vi selvfølgelig tage udgangspunkt i, siger han.