Klasselotteriets reklamebudget kommer nu i EU-udbud.
Det oplyses i en pressemeddelelse.
– Udbuddet handler kort sagt om at finde et reklamebureau, der kan være vores samarbejdspartner i fornyelsen af Klasselotteriet. Vi skal skabe de bedste rammer for fremtiden, både når det handler om vækst, og når det handler om danskernes opfattelse af Klasselotteriet, siger marketingdirektør Terese Johannesen.
Det oplyses, at budgetrammen til reklamebureauet er mellem to og 4,5 millioner kroner inklusiv moms pr. år. Derudover er der et årligt mediebudget på 15 til 20 millioner kroner.
Det vindende reklamebureau får en kontrakt på et samarbejde i to år med mulighed for forlængelse i et plus et år.
Udbuddet kommer til at strække sig hen over sommeren – og også hen over sommerferien, men det er der gode grunde til.
– Vi skal have gang i hjulene i Danmark igen, og på grund af corona-tiden og den forestående sommerferie, har vi valgt at starte udbuddet nu. Vi har således givet bureauerne længere tid, end juraen dikterer til reklamebureauernes arbejde, siger Terese Johannsen i pressemeddelelsen.
Lang proces
Ifølge meddelelsen er det ”en omfattende og ambitiøs opgave, der venter.”
Det vindende bureau skal i samarbejde med Klasselotteriet udvikle brandet. Fra det grundlæggende, strategiske arbejde med Klasselotteriets value proposition til at kunne favne branding og taktiske budskaber i en bred palet af medier: TV, print, outdoor, digitale platforme og sociale medier.
Bureauerne skal igennem en prækvalifikation.
– Helt lavpraktisk starter vi med en åben prækvalifikation, og derefter udvælger vi fem bureauer. Vores endelige valg af en ny samarbejdspartner afhænger af og vurderes på baggrund af bureauernes arbejde og præstation med vores value proposition og grundfortælling, koncept, kreativ udvikling og eksekvering – men også samarbejde og pris spiller en rolle ved bedømmelsen, siger Terese Johannesen.
Udbuddet gennemføres elektronisk ved brug af den elektroniske udbudsplatform www.udbuddet.dk.
Klasselotteriet oplyser, at man i dag ikke har et leadbureau, men at OMD er mediebureau. Det oplyses også, at Klasselotteriets mediebudget også skal i udbud. Det sker inden sommerferien.
Fakta: Kort om Klasselotteriet
- Klasselotteriet er Danmarks ældste lotteri og har fejret millioner af vindere siden grundlæggelsen i 1753.
- Klasselotteriet er det nummerlotteri i Danmark, der betaler mest tilbage til spillerne (godt 65 procent) – og herudover bidrager Klasselotteriet årligt med omkring 100 millioner kroner til udlodningsmidlerne, der støtter dansk kultur og foreningsliv.
- Hver måned spilles der om en ny gevinstpulje på 46 millioner kroner, og der trækkes 40.000 lotterivindere hver måned.
- Klasselotteriets omsætning lå i 2018/2019 på 737 millioner kroner
Kilde: Klasselotteriet.