Da statsminister Mette Frederiksen (S) 11. marts 2020 holdt sin nedlukningstale, havde det digitale bureau Ambition blot to dage forinden budt velkommen til 20 nye medarbejdere i domicilet i det gamle mejeri Enigheden på Lygten i København. 

– Det skabte en kæmpe udfordring for os, siger Jeppe Berggreen, CCO og medstifter af Ambition, der ser tilbage på det, han kalder et ”kaotisk corona-år”. 

De 20 nye medarbejdere flyttede ind hos Ambition som følge af bureauets opkøb af den danske del af det børsnoterede, franske bureau Artefact, der blev gennemført i slutningen af februar 2020. 

– Nedlukningen medførte, at mange af de planer, vi havde om introforløb og om at få opbygget relationer og skabt en fælles kultur, måtte droppes, siger Jeppe Berggreen til Markedsføring, der i anledning af et-årsdagen for Mette Frederiksens nedlukning af Danmark, sætter fokus på de omvæltninger i den danske bureau- og marketing-branche, der fulgte med.

I stedet for at kunne bruge tid og kræfter på få bygget bro mellem Ambitions data- og analysekompetencer og Artefacts digitale udviklings- og eksekveringskompetencer, skulle bureauets ledelse nu håndtere flytterod og tomme kontorer, hjemsendte medarbejdere på lønkompensation og en sundhedskrise. 

– Det er altså en kæmpe udfordring at skabe en fælles kultur, når mange er hjemsendte, og man kun kan mødes virtuelt, siger Jeppe Berggreen, der erkender, at ”vi de næste to måneder var på hælene”. 

" …allerede i juni begyndte det at vende
Peter Nyemann, Adm. direktør, Ambition

En svær tid 

Umiddelbart efter nedlukningen oplevede Ambition, at flere af bureauets kunder nedjusterede aktiviteterne. 

– Jeg tror simpelthen, at de blev bange og ikke rigtigt vidste, hvordan de skulle agere, og hvordan verden ville udvikle sig. Så er det letteste at forholde sig afventende eller lukke helt ned for aktiviteterne, siger Jeppe Berggreen. 

– Men allerede i juni begyndte det at vende. Vi hentede medarbejdere, der var på lønkompensation, tilbage, da vi blev enige om, at vi måtte investere i få sat mere fart på integrationen og få skabt en fælles kultur, siger han. 

Bureauet tabte et par kunder på det tidspunkt, og Ambition måtte sige farvel til en håndfuld medarbejdere på grund af de nedjusterede aktiviteter, og det hele så på det tidspunkt svært ud, fortæller Peter Nyemann, adm. direktør for Ambition. 

Peter Nyemann fortsætter: 

– Og selvom det er svært kun at mødes på Teams, så blev vi alle bedre og bedre til det, og det lykkedes os at videreføre langt de fleste af Artefacts kunder såsom Danske Spil, Tena og Novartis. 

" …der er lige så mange forskellige behov, som der er medarbejdere.
Peter Nyemann, Adm. direktør, Ambition

Kulturen styrkes 

Peter Nyemann mener, at Ambition på trods af coronakrisen, og de udfordringer, den har medført, faktisk langt hen ad vejen er lykkes med at få skabt en ny fællesskabsfølelse, ligesom integrationen mellem ”det gamle” Ambition og Artefact er lykkes. 

Hvad har I gjort for at få skabt en fælles kultur? 

– Vi har været langt mere kommunikerende end tidligere, ligesom vi har forsøgt os med forskellige typer af fælles interne, virtuelle arrangementer. Både sociale og faglige, siger Peter Nyemann. 

Han fortsætter: 

– Og er der noget, vi har lært af processen, så er det at kærlighed – altså det at omfavne medarbejderne og virkelig gøre en indsats for at få dem til at føle sig velkomne – er nøglen til at skabe en stærk, fælles kultur. Og det kræver en stor indsats, da der er lige så mange forskellige behov, som der er medarbejdere. 

" Vi er på jagt efter andre, der som Artefact, har digitale kompetencer og spændende kunder.
Peter Nyemann, Adm. direktør, Ambition

Klar til nye opkøb 

Fakta om Ambition:

  • Digitalt bureau med fokus på koncept- og contentudvikling, CRM, gamification-aktiviteter, udvikling af websites og apps samt paid annoncering.
  • Ambition er en fusion af bureauerne DM Partner, Director og Webjuice i 2017.
  • Ambition er privatejet og ejerdrevet.
  • Bureauet opnåede i 2019 et bruttoresultat på 32,8 millioner kroner og et overskud på en halv million kroner.

I dag, et år efter corona-nedlukningen ramte Ambition som en hammer, er der igen godt gang i bureau-butikken med nye kunder og nyansættelser, hvilket ifølge Peter Nyemann hænger tæt sammen med, at Ambition efter opkøbet af Artefact har mere at tilbyde kunderne. 

 – Jeg mener, at processen med integration af Artefact, er et fantastisk eksempel på, hvordan to plus to kan give seks, og når vi kan lykkes med det i en corona-tid, hvor alle odds var imod os, så tror jeg faktisk, at det er noget, vi er gode til, siger han. 

Derfor har Ambition mod på flere opkøb.  

– Vi er på jagt efter andre, der som Artefact, har digitale kompetencer og spændende kunder, og som kan se sig selv som en del af noget større, siger Peter Nyemann. 

Ambition er i dag flere end 50 medarbejdere i det gamle mejeri på Lygten i Københavns Nordvest-kvarter.