GroupM-bureuaet Wavemaker blander sig nu i debatten om aflønning af influenter. 

Det sker efter DR har stillet skarpt på de arbejdsforhold som nogle influenter arbejder under, og efter blandt andre Mindshares Louise Bonfils Høck har slået fast, at hun mener, at influencere skal aflønnes økonomisk. 

Hos Wavemaker påpeger Pernille Rähr, der er Social & Influencer Director hos Wavemaker Content, at influenter typisk ikke har en uddannelse inden for marketing.

Derfor er det heller ikke alle, der ved, hvad der op og ned i en kampagneplan. 

– Det skal de heller ikke. De skal bevare deres autenticitet og gøre det, de er bedst til. Bureauer skal sørge for, at rammerne er i orden for influenternes arbejde. Her er det faste procedure og en pessimistisk tidsplan, der sikrer, at influenten ikke kommer til at stå med håret i postkassen og arbejde på skæve tidspunkter, siger Pernille Rähr i en pressemeddelelse.

Hun pointerer, at løn også hører med til at sikre ordentlige rammer: 

– Med interne systemer sikrer vi influentens løn. Når vi for eksempel har at gøre med microinfluenter, bruger vi INCA. Her får alle influenter betaling i form af kroner og øre på baggrund af deres profil, der minimum skal have 500 følgere i porteføljen. Hvad end man er mikro-, makro-, eller megainfluent, skal alle parter føle, at de får noget ud af samarbejdet, siger Pernille Rähr.  

Over for Markedsføring oplyser Wavemaker, at ”en mikroinfluent får fra 1.000 kroner og opefter for en post og en story på Instagram via INCA.” Beløbet af afhænger af følgerantal og af produktets værdi.

" Bureauer skal sørge for, at rammerne er i orden for influenternes arbejde.
Pernille Rähr | Social & Influencer Director | Wavemaker Content

Det er ikke første gang, at debatten om influenternes arbejdsvilkår blusser op. Tidligere har der således været debat om såkaldt shampoo-aflønning af influenter.

– Mange bloggere og influencere aflønnes med shampoo og appelsinjuice, mens mellemmænd scorer pengene fra de virksomheder, der reklameres for, sagde formanden for Danske Bloggere, Lisbeth Kiel, dengang.

Pernille Rähr mener, at det er vigtigt, ”at branchen skaber professionelle spilleregler for denne type kampagner:”

– Influencerne er et marketingværktøj, som har vundet stort indpas i de danske markedsføringskalendere. Det er derfor vigtigt, at vi sikrer et gensidigt godt samarbejde. Influenter er guld værd, og de skal bestemt også behandles og betales derefter, siger hun og fortsætter:

– Derfor vil jeg gerne opfordre branchen til at skabe ordentlige forhold med realistiske tidsplaner, et ordentligt kontraktarbejde og værdsættelse i form af noget, som kan give nærende rugbrød på bordet.