– Sig nej tak til trykte reklamer – og find dine reklamer på nettet. Det hjælper miljøet. Tak!

Sådan lyder hovedbudskabet i en ny kampagne, som Københavns Kommune sammen med 11 andre kommuner i Region Hovedstaden skyder i gang i dag.

– Med kampagnen sætter vi ind mod et helt unødvendigt papirspild, der belaster både miljøet og klimaet. I Københavns Kommune vil vi gerne gå forrest, når det gælder en grøn udvikling af byen. Derfor opfordrer vi københavnerne til at sige nej tak til de husstandsomdelte reklamer, og i stedet for finde tilbuddene på nettet, siger Bo Asmus Kjeldgaard, teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune.
Han håber, at kampagnen kan være med til at gøre mængden af affald i kommunen mindre.
– Og med ca. 60 kg reklamer årligt i hver husstands postkasse er der tale om et stort potentiale.

I de kommende fire uger vil københavnerne blandt andet møde budskabet om at spare papir på byens metrostationer, genbrugsstationer og nærgenbrugsstationer, og på kommunens biblioteker. 

I Københavns Kommune har 39 procent af husstandene i dag et ”Nej tak”-mærkat fra Post Danmark på postkassen. Det betyder, at der årligt smides ca. 10.000 tons reklamer ind i de øvrige borgeres brevsprækker.

– Mange læser slet ikke deres tilbudsaviser, og det er dem, vi først og fremmest gerne vil nå, siger Julie Svendsen fra affaldsområdet i Københavns Kommune. 
Hun peger på, at der findes hjemmesider med alle ugens tilbudsaviser, hvor man f.eks. kan søge på tværs efter ugens bedste tilbud på en enkelt vare eller abonnere på forskellige nyhedstjenester.
– Mange ved ikke, at disse hjemmesider findes, så derfor sætter kampagnen også fokus på de elektroniske alternativer, siger Julie B. Svendsen
Ifølge en ny YouGov-undersøgelse opfatter 92 procent af borgerne i Københavns Kommune det som et miljøproblem, at en husstand årligt modtager ca. 60 kg reklamer.

Læs mere her. 
Og her.