Den danske reklamebranche har ændret sig i en negativ retning. Produkterne er blevet grimme og platte, og meget af branchens charmerende kultur er forsvundet, mener tre reklamelegender.

Det skriver Dagbladet Børsen.

– Alt går så hurtigt i dag, og hele finessen er væk. Man har mistet sans for detaljen. Mange af dem, som sætter tekster op, har simpelthen ikke forstand på det, og æstetisk er det alt for ofte noget makværk, siger Peter Hiort, som begyndte i branchen i 1956, til Børsen.

Kritikken bakkes op af Peter Wibroe.

– Vi ser hver dag, at kvaliteten er dårligere. Tidligere handlede det om at skabe sympati, at forføre og give modtageren en oplevelse. I dag gør de fleste reklamer verden dummere, grimmere og mere plat, siger han.

Også Jørn Duus Hansen er ude med riven.

– Branchen lider af talsygdom. Analyserne har fået overtaget, og man måler ofte reklamen, før den er ude hos forbrugerne. Det dur bare ikke, siger han.

Og så får hele kulturen i den danske reklamebranche også et fur. Koryfæerne er enige om, at det er blevet kedeligt. Alkohol, fester og arbejde til langt ud på de små timer var ikke ualmindeligt tidligere.

– Det var en livsstil. I gamle dage røg, drak og festede vi ad helvede til. I dag går de fleste kl. 17, når de har drukket lidt cola, siger Peter Wibroe til Børsen.

 

Børsen