Vi lever i deleøkonomiens tidsalder, thi de fleste danskere ender med at foretrække at dele eller leje, snarere end at eje.
Det fastslår den nye bestyrelsesformand for Kreativitet & Kommunikation, Jens Peter Jensen, der i det civile liv er adm. direktør hos Hjaltelin Stahl.
– Når der åbner sig en mulighed i markedet, der samtidig er ens hjertebarn og i øvrigt er en del af KreaKoms dna, er det med at gribe chancen. Derfor genopliver vi Uber i Danmark, siger Jens Peter Jensen.
En del af KreaKoms dna?
– Ja-ja, det er det da. Vi er en moderne forening, der er med på beatet. Kunderne shopper jo alligevel rundt i manegen for at undgå at have lead-bureauer. De vil køre slalom rundt mellem bureau-kompetencerne, og selv drive det meste inhouse. Det kan vi lige så godt vænne os til.
Men at gøre det til jeres dna?
– Vi er da begejstrede for deleøkonomien, crowdsourcing og tanken om at bidrage til det store fællesskab. Hvorfor vil alle monopolisere indtjeningen? Lad os dog deles om reklame-kagen. Taberne bliver dem, der ikke engang vil sidde med ved bordet. Så spiser vi andre den velsmagende Othello-ting.
Hvor passer Uber dog ind i KreaKom?
Men ligefrem dna?
– Vi skal positionere KreaKom som noget nyt, nu hvor Mona (Juul, red.) stilfærdigt er skubbet i baggrunden. Og jeg er vild med Claus Skyttes (tidligere We Love People, red.) entusiasme.
Hans prædikener om deleøkonomiens fordele er gribende, kald det for et lys i et kommunikativt mørke, og vi skal være hans disciple.
Uden at ville lyde krakilsk, så … ”KreaKoms dna”? Hvor kommer Uber ind i billedet?
– Det er da indlysende. Og danske bureauer er begejstrede for aftalen, fordi Uber-chaufførerne forpligter sig til at aflevere pakker og forsendelser fra KreaKoms medlemmer til deres kunder og leverandører. Win-win-win, sagde jeg ved fremlæggelsen, og Jan Duckert sagde hørt-hørt-hørt.
Ja, så bliver argumentet ikke stærkere.
– Vi er slet ikke færdige med argumentationen. Uber-chaufførerne forpligter sig endvidere til at deltage i et webpanel, hvor KreaKoms medlemmer kan teste deres reklamer, mens bilen futter fra A til B.
– Og hvis passagererne også deltager i panelet, får de turen til halv pris. Bilerne får nok en overvægt af jyske passagerer, men der ovre er turene også lidt længere, og dermed bliver analysen nærmest kvalitativ, slutter Jens Peter Jensen.
Jan Duckert, Mona Juul og Tine Aurvig-Huggenberger har takket pænt nej til at kommentere initiativet. De er anderswo engagiert, nemlig til 1. april-arrangementer over det ganske land.