Dansk mode er internationalt anerkendt, og nu skal et nyvalgt bureau sætte kongerigets mode- og tekstilbranche på dagsordenen i internationale mode-hotspots.

Det er Creative Denmark – et offentligt/privat markedsføringskonsortium, nedsat i et samarbejde mellem staten, Dansk Industri, Dansk Erhverv og Realdania – der har sat aktiviteten i gang.

– Danske modebrands kan noget, som verden efterspørger. Udover vores tidløse danske design er vi blandt de bedste i verden til bæredygtighed og kvalitet, og den historie skal vi ud med nu, siger Majken Kalhave, direktør i markedsføringskonsortiet Creative Denmark, i en pressemeddelelse.

Til at opfylde målsætningerne har Creative Denmark efter en pitch blandt tre bureauer valgt bureauet Liquidminds.

Kender design-verdenen

Hos Liquidminds fortæller grundlægger og CEO, Vibeke Nannerup, til Markedsføring, at de konkrete del-målsætninger stadig er ved at blive defineret.

– Men det handler om at bidrage til en øget synlighed og viden omkring de danske løsninger med henblik på eksportafsæt og tiltrække investeringer i mode- og tekstilbranchen.

" Vi er blandt de bedste i verden til bæredygtighed og kvalitet, og den historie skal vi ud med nu.
Majken Kalhave, direktør, markedsføringskonsortiet Creative Denmark

Hun forventer, at de første synlige resultater af kampagnen kommer til at være synlige i forbindelse med Copenhagen Fashion Week i august.

Og hun kalder opgaven ”enormt spændende for os”:

– Efter at have arbejdet i mange år for ikoniske danske designbrands som Royal Copenhagen, Montana og Eva Solo, føles det som et naturligt skridt nu at skulle arbejde med det konsortium, som er sat i verden for at promovere dansk kreativitet over for resten af verden, siger hun.

Creative Denmark ønsker ikke at oplyse budgetrammen for projektet, men Majken Kalhave siger om valget af Liquidminds:

– Corona ramte dansk modeeksport hårdt. Derfor skal vi have skabt fornyet synlighed og efterspørgsel for vores mode- og tekstilbranche. Liquidminds har vist både kreativ og strategisk forståelse for opgaven, og kommer med bred erfaring inden for markedsføring af dansk design med et højt æstetisk niveau.

Kan gøre en forskel

Kampagnen strækker sig over hele 2021 med fokuserede nedslag omkring Copenhagen Fashion Week og New York Fashion Week, oplyser parterne.

Og ifølge Kasper Østergaard Jensen og Mikkel Otterstrøm, begge kreative direktører og partnere på Liquidminds, er opgaven eftertragtet:

" Det er en stærk fortælling, vi skal sætte ild til.
Mikkel Otterstrøm, kreativ direktøre og partner, Liquidminds,

– Det er en drømmeopgave og en opgave, vi har dyb respekt for. For vi kan virkelig være med til at gøre en forskel for nogle danske brands, som har været igennem en hård periode, siger Kasper Østergaard Jensen.

Mikkel Otterstrøm supplerer:

– Det er en stærk fortælling, vi skal sætte ild til. Danske modebrands har lige præcis den tilgang til tøjproduktion, som verden efterspørger og har brug for lige nu, siger han og tilføjer:

– Og her er bæredygtighed ikke bare en tom floskel. Det er indbygget i måden, vi designer på, tænker på og producerer på.

Kampagnen er ifølge Vibeke Nannerup en ren digital indsats, ”målrettet en B2B-målgruppe på tværs af digitale kanaler, både owned og paid.”