Radioreklamer er fyldt med hurtigsnakkere, der skal aflevere budskabet på kortest mulig tid. Så sparer man sekunder og kan bruge pengene på flere indrykninger af det samme spot.
Denne tendens gør Krifa nu op med ved at indrykke et spot på halvandet minut og overskrider dermed de 60 sekunder, som er den maksimale spotlængde på mange kommercielle stationer
– Det er ikke, fordi alle vores spots skal være 90 sekunder. Overhovedet ikke. Men vi vil gerne starte vores kampagne med manér og samtidig teste, om vi nogle gange kan få mere ud af at ramme færre med noget, de husker – frem for at ramme mange med noget, der er glemt, inden reklameblokken er forbi, forklarer Hans Kargaard Thomsen, marketingkoordinator hos Krifa.
Tekstforfatter Peter Boe fra envision supplerer:
– I princippet er der ikke noget, der hedder ”for langt”. Kun noget, der hedder ”for kedeligt”. Hvis du lykkes med at være relevant og underholdende, må du gerne brede dig. Og måske er det i virkeligheden, netop når du breder dig, at du bliver relevant og underholdende. Fordi der er tid til at folde kommunikationen ud.
Kort lort er bedre end langt lort
Det lange radiospot er en del af en større Krifa-kampagne målrettet danskere, der ikke i forvejen er med i en fagforening – og egentlig ikke havde tænkt sig, de skulle være det. Altså en ganske krævende målgruppe, hvor der er brug for at gøre noget ekstra.
– Som udgangspunkt gider målgruppen slet ikke høre om fagforeninger. De har deres på det tørre og et fint forhold til chefen. Tror de, fortsætter Peter Boe.
– Derfor har vi lavet en hyldestsang til chefen – som en kærlig parodi på den opfattelse, at man aldrig kan få brug for en fagforening, fordi chefen er en guttermand lige nu og her. Og en sang har altså brug for mere end 30 sekunder til at folde sig ud. Ellers er det bare en jingle.
– Vi ved selvfølgelig godt, at nogen vil hævde, at spots på max. 30 sekunder statistisk set er den bedste investering. Men det regnestykke vil vi gerne udfordre. I vores øjne er de fleste radioreklamer jævnt ringe, ærligt talt, og på den baggrund kommer det til at se ud, som om korte spots giver mere værdi for pengene – fordi man ikke får nok ud af sekunderne, når man bare fylder dem med støj. Men det beviser vel kun, at kort lort er bedre end langt lort, slutter Peter Boe.
Danmarks vistnok længste radiospot går i luften i aften og er produceret af Palle Bo fra Radioguru, som var med til at skabe idéen om det lange format. Selve sangen er skrevet af Chris Hvidberg fra envision.
Hør spottet her.