Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen (rad.) har nu lagt sig fast på, hvilken model, hun vil satse på omkring udviklingen af det digitale sendenet. Hun har valgt den dristigste, hvor der skabes plads til 40 kanaler via det digitale jordbaserede sendenet. Hun siger samtidig til Berlingske Tidende, at hun vil gøre det billigt for de gamle stationer at placere sig på det digitale net.
Hun har dog problemer med at strikke forliget sammen – bl.a. fordi den liberalisering af reklamereglerne, der skal til for at tiltrække kanaler som TV3 og TvDanmark1 måske alligevel ikke kommer. SF vil ikke være med til en liberalisering af reklamereglerne, hvor der åbnes op for håndkøbsmedicin- og alkohol-reklamer. Partiet vil kun være med til at tillade reklamebreaks. Derfor ser et medieforlig om det digitale sendenet foreløbig ud til at blive forsinket. og det kan blive skubbet yderligere, hvis der kommer valg til efteråret. fin