Kun en ud af fire af de marketers, der arbejder med content marketing, svarer i en ny undersøgelse, at de er gode til at måle ROI (Return On Investment, red.) af indsatsen.

Det fremgår af den nye rapport ”Content Marketing i Danmark 2020”, som content marketing-bureauet Brand Movers har udarbejdet i samarbejde med Dansk Markedsføring og EGN på baggrund af input fra 436 marketingprofessionelle.

De 25 procent er et fald i forhold til i 2019. Her svarede 30 procent, at de var gode til at måle ROI. Og det ”er et kæmpeproblem”, mener Jesper Laursen, CEO for Brand Movers.

– Det går simpelthen ikke, at så få formår at fastsætte så klare KPI’er, at de er i stand til at dokumentere effekten af content marketing. Og slet ikke i en tid, hvor verden forsøger at komme sig oven på coronakrisen, og der skæres på marketingbudgetterne, siger han.

Tænker for traditionelt

Af rapporten fremgår det også, at syv procent af de adspurgte slet ikke måler ROI, og at hele 37 procent af de adspurgte betegner sig selv som dårlig til at måle ROI af content-indsatsen.

Hvorfor er det så svært?

– Det handler først og fremmest om, at mange bruger meget fluffy KPI’er. Jeg forundres meget ofte over, at jeg ikke kan få et klart svar på eksempelvis, hvad en kunde er værd for en virksomhed, når jeg taler med dem, siger Jesper Laursen.

Han fortsætter: 

– Ved man ikke det, så bliver det altså svært at lave en korrekt ROI-beregning af content marketing, siger Jesper Laursen.

Han mener, at marketingfolkets besværligheder med at dokumentere effekten af content marketing hænger tæt sammen med, at de ofte lægger en traditionel kampagne-tankegang ned over indsatsen.

– Rigtig mange tænker stadig i afgrænsede kampagner, når de forsøger at beregne effekten, og det dur ikke i content marketing, hvor værdien måske først skal gøres op flere år senere, siger Jesper Laursen.

Han mener, at at ROI-beregninger af content marketing ”kræver en fundamental anden måde at gøre tingene op på”. Og så kræver det også investeringer i blandt andet software og nye værktøjer, der kan tracke hele den digitale kunderejse.

Den nye rapport viser dog også, at der enkelte tegn på bedring at spore, da blot fire procent af de organisationer, som er gode til at måle ROI, oplever, at deres content marketing-indsats er ineffektiv.

– Det understreger, at content marketing ofte er et langt, sejt træk. 72 procent af de dygtige ROI-målere oplever nemlig, at deres indsats er mere eller meget mere succesfuld nu, end den var for et år siden, siger Jesper Laursen.

Det halter også med strategien

Rapporten påpeger også, at mange virksomheder kæmper med at få styr på deres content marketing-strategi.

71 procent af respondenterne har enten slet ikke en strategi (25 procent), eller også har de én, men den er ikke skrevet ned (46 procent).

– Det er jo en kæmpe risikofaktor, da virksomheder uden retningslinjer, som alle involverede kan gå til og rette ind efter, er i overhængende fare for at spilde deres penge, siger Jesper Laursen.

Han slutter:

– Der går sådan lidt lilleput-fodbold i den, hvor alle stormer rundt som forvildede høns. Det dur bare ikke og slet ikke i en tid, hvor så mange virksomheder har så meget omsætning at indhente. Nu er det alvor, og content marketing-indsatsen skal påviseligt give resultater på bundlinjen, hvis ikke budgetterne skal skrues år tilbage.

Du kan selv dykke ned i den nye rapport her, eller 25. juni deltage i dette webinar arrangeret af Brand Movers og Dansk Markedsføring, hvor de vigtigste insights og learnings fra årets content marketing-undersøgelse præsenteres.

Fakta:

  • ”Content Marketing i Danmark 2020” er gennemført af content marketing-bureauet Brand Movers i samarbejde med Dansk Markedsføring og EGN
  • Dataindsamlingen blev gennemført fra februar til april 2020.
  • Respondenter blev rekrutteret på markedsforing.dk, blandt EGN’s medlemmer og i Brand Movers’ nyhedsbrev samt via de sociale medier Facebook og LinkedIn.
  • I alt besvarede 436 respondenter spørgeskemaet.