Hos et af Nordens største reklamebureauer, danske Kunde & Co, har 2020 som i de fleste andre virksomheder stået i coronapandemiens tegn.
Men selv om anden bølge blussede op i efteråret, og Danmark mere eller mindre lukkede ned igen, har bureauet holdt fast i at have flertallet af medarbejderne på kontoret.
– Da det hele begyndte i marts, havde vi langt færre inde i en periode. Måske kun 25 procent, men det stod ret hurtigt klart, at det var vanskeligt. Især for de kreative, fortæller Jesper Kunde, grundlægger og CEO, Kunde & Co.
Siden vendte tingene mere tilbage til normalen hen over sommeren. Men i efteråret spredte smitten sig igen, regeringen lukkede landet atter en gang, og de fleste røg tilbage på hjemmekontorstolene.
Men ikke hos Kunde & Co.
Har egen Covid-19-enhed
– Jeg vil tro, vi har ligget på en bemanding på omkring to tredjedele. Og det kan vi kun gøre, fordi vi tager det ekstremt alvorligt og kører med benhård styring, siger Jesper Kunde og tilføjer:
– Vi har vores egen Covid-19-enhed på en tre-fire mand, der løbende detailstyrer alt. Lige fra afstand til antal personer på hver etage og hvert kontor, til rengøring, afspritning, tests og frokost.
Bureauet har egne kokke, og frokost indtages portionsanrettet og i hold – modsat præ-coronatidens buffet-set up.
Og så kommer Falck ind på kontoret med faste mellemrum og tester samtlige medarbejdere.
– Desuden gælder det her som andre steder: Er du sløj, kommer du ikke ind, ligesom vi har særlig opmærksomhed på medarbejdere i risikogruppe, gravide, kroniske syge og medarbejdere med for eksempel ægtefælle i risikogruppe, forklarer Jesper Kunde.
Og det er indtil videre lykkedes at holde en fast, høj bemanding på omkring 120 medarbejdere – ud af bureauets i alt 180 – uden at slippe den forhadte virus indenfor.
Vil helst være på kontoret
– Det betyder meget for vores effektivitet, og det betyder meget for kulturen på bureauet, siger Jesper Kunde, der tilføjer, at de medarbejdere, der ønsker det, godt kan arbejde hjemmefra:
– Men langt hovedparten foretrækker faktisk at være inde på kontoret, når de arbejder, siger han.
For de medarbejdere, der er på hjemmefra, har man faste fællesmøder via f.eks. Teams, og af samme grund har bureauet opgraderet på teknikken siden foråret:
– Vi har blandt andet anskaffet bedre kameraudstyr, hvilket jo også kommer os til gode i forhold til kunderne. En meget stor del af vores kunder er internationale, så vi er i forvejen vant til møder via skærmen, siger Jesper Kunde.
Han tilføjer, at man har kørt flere store projekter hjem via Teams i 2020, både nationalt og internationalt, hvilket med Jesper Kundes egne ord har været med til at redde året.
”Kommer over 20 millioner”
Der spores da ikke den helt store bekymring på den økonomiske front hos direktøren, der beretter om et 2020, der er gået ”meget godt”.
– I foråret gik vi alle ned i løn i en periode fire måneder. Men i september betalte vi det tabte tilbage, og dertil har vi givet alle medarbejdere en ekstra bonus på 5.000 kroner, siger Jesper Kunde.
Selve regnskabet for 2020 kommer først om et stykke tid, men Jesper Kunde siger, at man ”kommer over 20 millioner kroner.”
– Det bliver bedre end 2019, fastslår han og henviser blandt andet til et par store projekter – for henholdsvis Tetra Pak og Oticon – der har fyldt en del på bureauet i det forgangne år.
Og selv om corona måske ikke er til sinds at flytte sig lige foreløbig, så lægger det ikke Kunde & Co ned:
– Vi planlægger efter, at det her kan vare længe. Og det er vigtigt for os, at bureauet kan køre, som det skal, hvis den nuværende situation bliver hverdag, siger Jesper Kunde.