I anledning af kvindernes internationale kampdag den 8. marts har Google udarbejdet en særudgave af YouTube Ad Leaderboards, der er en opgørelse over de mest populære reklamer på YouTube, set gennem kvindernes briller.
Opgørelsen er baseret på globale data, og placerer the DNA Journey fra den danske rejseportal Momondo Danmark som nr. 7 på top-10 listen, og som i øvrigt det eneste europæiske land fra Europa, Mellemøsten og Afrika.
The DNA Journey blev lanceret i midten af 2016, men fortsætter altså med at trække overskrifter og opmærksomhed for rejseportalen.
Momondo kommer på YouTube’s opgørelse i fornemt selskab med brands som Nike, Procter & Gamble og endda en reklamevideo fra SuperBowl for Pokémon.
Helle Goodstein, Campaign Director hos Momondo, glæder sig ikke overraskende over DNA Journey’s popularitet blandt kvinder i hele verden.
– Vi har et Purpose om at åbne verden, hvilket er rigtig vigtigt for os. Der er så meget negativitet og fokus på, hvor forskellige vi er, så vi er stolte af at vores idé om at fokusere på, hvor meget, der forener os, har givet mening for så mange mennesker.
– Vores film er på mange måder et opgør med stereotyper, og den er ikke lavet til et bestemt køn. Måske taler det netop til kvinder, at vi ikke har fokuseret på kønsroller i filmen, men derimod på, hvor meget vi har til fælles på tværs af politik, geografi, religion eller køn, slutter Helle Goodstein.
Nike og Procter & Gamble rammer plet
Data viser desuden, at de reklamer, som kvinder ser mest, har fælles temaer i “entrepreneurship” og “empowerment”. Børn, sundhed og skønhed er ikke overraskende en væsentlig ingrediens i reklamerne.
Procter & Gamble koncernen er helt suveræn, når det drejer sig om at ramme den kvindelige målgruppe med placering som nr. 2, 5, 6 og 10. Nikes placering som nr. 1 og 3 er naturligvis også en cadeau til beklædningsgiganten og ikke mindst til bureauet Wieden + Kennedys kreativitet.
Her er YouTube-listen:
1. Nike: Unlimited You
2. Always #LikeAGirl – Keep Playing
3. Unlimited Future
4. #Pokemon20: Pokémon Super Bowl Commercial
5. P&G Thank You, Mom – Strong
6. Always #LikeAGirl – Girl Emojis
7. momondo – The DNA Journey
8. Dove | Beauty on your own terms #MyBeautyMySay
9. The Vaseline Healing Project & Viola Davis Help Heal Skin Worldwide
10. Secret Deodorant | Ladies’ Room | #StressTest
Kilde: YouTube Data, Global, 1/1-31/12/16.