Ni ud af de sidste elleve år, herunder de sidste seks, har direktioner, hvor mænd og kvinder supplerer hinanden, givet det bedste resultat per ansat i bureau-branchen.

Det viser Dansk Brancheanalyses nye rapport om bureauernes økonomiske tilstand, og den er i øvrigt ganske god. Men det er altså bedst, når en kvinde sidder med i topledelsen.

– Ja, og det behøver ikke udløse så mange kommentarer. Blander man kønnene, får man flere spidskompetencer ind i beslutningerne, siger manden bag rapporten, økonomen Ole Egholm, der i år har 323 bureauer i sin store analyse.

– Skal vi endelig beklage os over noget vedr. kvinderne, så er deres andel af branchens ledelses-volumen faldet en del som følge af direktørrokader. I nærværende analyse er kvindeandelen i ledelsen faldet fra 19,5 pct. i 2016 til 14,2 pct. i 2017. 

– Og det bliver muligvis endnu værre i 2018, når nu fx Mona Juul, tidligere adm. direktør for det største bureau med en kvinde i direktionen, har forladt topposten i Envision og overladt det til en mand.

Det er logik for perlehøns …

Så må vi da spørge Mona Juul, hvad hun siger til analysen? 

– Det er efterhånden trættende at skulle tage stilling til endnu en rapport, der dokumenterer, at diversitet i ledelser er en fordel for virksomhederne. Det burde være logik for perlehøns i 2018, siger Mona Juul.

– Det nytter ikke noget, når mænd igen og igen fortæller, at de vælger de dygtigste til topstillingerne. Hvis sandheden er manglende diversitet, er det altså ikke sandt. Hvorfor skulle kvinder ikke være dygtige ledere?

Mænd demonstrerer jo bare, at de er for dumme ved ikke at gå efter bedre bundlinje?

– Ja, det er så din konklusion, men hvis vi skal være seriøse, så er der altså forskel på mænd og kvinder, og det betyder, at de kommer med forskellige kompetencer. Udnytter man den forskellighed, slår det naturligvis igennem i virksomhedernes regnskaber.

– Men forleden var jeg på podiet til en konference, hvor en mandlig leder fastslog som det mest selvfølgelige, at virksomhederne naturligvis prioriterede de ledere, der vil arbejde 60 timer om ugen.

– Den slags er idiotisk at sige i 2018. Det er ikke ret smart at fravælge alle de kvinder, der er i en bestemt aldersgruppe, ved at kræve, at de skal arbejde i 60 timer om ugen. Virksomhedernes rammer for medarbejderne skal naturligvis følge med tiden, og man kan godt være en fremragende leder, selv om man kun arbejder 40 timer om ugen.

– Det leder-potentiale, der ligger i de 25-40 årige kvinder, skal man ikke se bort fra, bare fordi ens credo er, at vi skal arbejde 60 timer ugentligt. Og nu siger Dansk Brancheanalyse, at det er økonomisk fornuft i at hyre kvinder til direktionerne. Tak for det, den logik burde enhver kunne skrive under på, slutter Mona Juul.

Fakta

  • Dansk Brancheanalyses rapport om den danske bureaubranche dækker 323 bureauer, hvoraf de store netværk som fx Dentsu Aegis, WPP og Omnicom tæller som et bureau hver.
  • Analysen indeholder en resultatopgørelse over de bedste og de værste bureauer.
  • Største overskud, største organiske vækst, højeste lønninger, største overskud per ansat og højeste. Tilsvarende er der afsnit over de ringeste præstationer.
  • Der er naturligvias afsnit med de enkelte bureau-typer og en opgørelse over de mest værdifulde og de værdiløse bureauer.
  • Der findes også et kapitel over, hvad bureauerne er værd og opgørelsesmetoden. Branchens millionærer er også vist.
  • Rapporten, der er på 170 sider, er på gaden i næste uge og koster 3.600 kroner (+moms). Den kan bestilles ved at sende en mail til ole@danskbrancheanalyse.dk