– Hej Kenn. Du taler med Martin Braithwaite fra det danske fodboldlandshold.

Flere af herrelandsholdets største fans fik sig torsdag en stor overraskelse, da landsholdsspillerne Martin Braithwaite, Joakim Mæhle og Mathias ’Zanka’ Jørgensen ringede dem op og inviterede dem med til landsholdets EM-kvartfinale mod Tjekket i Baku.

I alt har holdets 50 mest loyale fans fået en billet til kampen og plads i DBU’s eget fly til kampen.  

Artiklen fortsætter under filmen.

Overraskelsen er blevet omtalt i de fleste landsdækkende netmedier og på DBU’s Facebookside vælter det ind med likes. Men bag invitationen står ikke en smart marketingafdeling, der gerne ville score nogle nemme point. Idéen til at invitere fansene med kom fra landsholdsspillerne selv, fortæller kommerciel direktør i DBU, Ronnie Hansen. 

– Spillerne har været på røven over den opbakning, de har fået, siger Ronnie Hansen.  

– Både de og DBU er benovede over og taknemmelige for den støtte, de mærker. Det er lige meget, om det er i lufthavnen, når de kører fra Helsingør, ser billeder af flag i hele Danmark eller er i Parken. De kan mærke, at de er i gang med noget ekstraordinært, og de har derfor haft et helt konkret behov for at vise, hvor meget de også bakker op om fansene, siger han. 

Spillerne punger også selv ud

Ronnie Hansen fortæller, at spillerne også selv er med til at finansiere turen til Baku. 

– Det er fra spillerne, at idéen opstår. Det er også derfor, det er dem, der ringer op til flere af fansene. De er helt konkrete medafsendere af det her budskab, siger Ronnie Hansen. 

– De er også med til at finansiere turen til Baku. Vi er måske det landshold ved den her slutrunde, hvor der er mindst afstand mellem spillere og fans.

I tråd med DBU’s brandingstrategi

Ifølge Ronnie Hansen er der også stor godwill om initiativet, fordi det går i tråd med hele det brand, DBU har forsøgt at bygge op om herrelandsholdet. 

– Det går sindssygt godt i tråd med, hvad man kan forvente af spillerne. Ingen bliver overrasket over, at Martin Braitwaithe, Joakim Mæhle eller Mathias Zanka ringer direkte til fansene. Det er helt i tråd med det brand, landsholdet har som nogle flinke fyre, der er nede på jorden. Selvom det er kæmpe stjerner, der ringer op, er det helt naturligt, siger han. 

I har også et slogan, der hedder, at DBU er ”en del af noget større”. Hvordan går invitationerne i tråd med det? 

– Jeg synes faktisk, tingene spiller rigtigt godt sammen. Lige nu kan du føle, at vi er en del af noget større. Den måde, landsholdet og DBU agerer lige nu i samfundet, får alle til at bakke op, siger han. 

– Vi har et meget homogent udtryk, hvor vores kampagner og strategi baserer sig på de værdier, som landsholdet også illustrerer her. De er nede på jorden, det er tilgængeligt, og det er meget ambitiøst. Det er mange års hårdt arbejde, vi ser gå op i en højere enhed.

Har I nogle tal på, hvor langt det er nået ud? 

– Vi har haft så sindssygt travlt, at vi ikke har nået at samle op det endnu. Men reaktionerne har været overvældende, siger han.

“Binder holdet og fansene sammen”

Invitationerne og videoen med spillerne, der ringer op til fansene, er også et udtryk for hele den kommercielle strategi, DBU har forsøgt at bygge op i flere år. 

– Vi har en strategi, der handler om at være der for vores fans. Vi belønner de mest loyale og samler loyalitetspoint. Det er en del af hele vores forretningsstrategi at give vores største fans nogle fordele, siger han. 

– De fans, der bliver sendt af sted nu, har været til alle landskampe i tre år og over 60 procent af alle udebanekampe. Det er altså ret vildt, så det er værd at belønne med noget ekstraordinært.

Hvordan reagerede fansene på opkaldene? 

– Jeg ringede faktisk selv til en del, og det var rørende. Nogle af dem blev glade, nogle blev ellevilde og græd. En hel del troede, det var telefonfis, så det krævede lidt overbevisning, siger Ronnie Hansen. 

– Jeg var faktisk selv lidt rørt. Med coronaboblen og den store travlhed, vi har, var det en fin måde at få det hele ned på jorden igen. Det var Martin Braithwaite, der sad og talte vestjysk. Og Joakim Mæhle, der er så menneskelig, som man kan være, lige efter han har lavet en overmenneskelig præstation. Den kontakt binder holdet og fansene sammen.