Danske LEGO er verdens 9. mest respekterede brand.

Det viser en måling fra analyseinstituttet Reputation Institute, som har taget temperaturen på, hvilke af verdens brands, der er de mest respekterede blandt verdens forbrugerne.

Og på en niendeplads – en plads frem i forhold til sidste års måling – finder man danske LEGO.

På en delt førsteplads finder man Walt Disney og Google, og på en – også delt – tredjeplads finder man Rolex og BMW, men ifølge Kasper Ulf Nielsen, partner i Reputation Institute, har virksomhederne ikke kun grund til at glæde sig, for undersøgelsen viser også, at forbrugerne ikke har særlig megen tillid til virksomhedernes kommunikation – altså reklamerne.

Undersøgelsen er lavet på baggrund af interviews med mere over 50.000 forbrugere i 15 lande, og du kan læse mere her.

Top 10

1. Walt Disney + Google

3. BMW Group + Rolex

5. Sony

6. Canon

7. Apple

8. Daimler

9. Lego

10. Samsung + Microsoft

Disney/Google-illustration: Carmichael Billingsley.

Hvis du vil se hele Kasper Ulf Nielsen præsentation af målingen, kan du gøre det her.