Vi skal spise mere fisk, siger de kloge, og det er de naturligt nok helt enige hos seafood-koncernen Jeka Group i Lemvig, hvor man for et par år siden stod med en udfordring:

Man manglede et forbrugerbrand, som også supermarkedernes indkøbere kunne se fidusen i.

Derfor kontaktede man det lille Aarhus-bureau med det spøjse navn Vulkan Bureau – med planer om at re-brande en eksisterende produktserie, men inden længe stod det klart, at der skulle helt nye fiskeboller på suppen.

Det blev til brandet Havet’s – og i dag forhandles sortimentet i hele Coop-kæden, der tæller både Kvickly, Irma, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Fakta.

– Vi havde ikke tidligere arbejdet direkte med detail og heller ikke med et bureau som Vulkan Bureau. Vi regnede med at skulle rebrande et eksisterende brand til consumer-markedet, men Vulkan Bureau løftede opgaven til helt andre dimensioner, siger Lasse Kristensen, der er Business Development Manager hos Jeka Group, og tilføjer:

–  Med nyt navn, tekster i øjenhøjde og appetitlige billeder har vi sammen skabt et brand, som appellerer til forbrugerne. Det er moderne, lækkert og vedkommende.

Hurtigt ud i butikkerne

Vulkan Bureau er stiftet af de fire partnere, Tom Nielsen, Peter Laursen, Mathias Valentin og Mads Katholm, som tidligere har trådt deres kreative sko hos bureauer som AKQA og Heyday – og herfra siger Peter Laursen om arbejdet med Havet’s.

– Vores løsning skulle være baseret på forståelse for hele fødekæden. Hvad kan brandet levere, hvilke behov har forbrugerne – og hvad ønsker kæderne? Det har vi bl.a. fundet ud af gennem workshops med forbrugerne og nøglemedarbejdere fra Jeka Group. Workshops der har skabt indsigt og grundlaget for det videre arbejde.

Bureauet har hjulpet Havet’s med alt fra koncept, strategi og navngivning til identitet og emballagedesign, og det gav hurtigt pote:

– Allerede efter fire måneder fandtes vores produkter ude i de første butikker, og efter det første år indgik vi en aftale med Coop om at levere til hele kæden. Vi var ikke nået dertil uden Vulkan Bureau. De har været virkeligt gode til at sætte sig ind i vores forretning, siger Lasse Kristensen fra Jeka Group.

En stavefejl med vilje

Tom Nielsen, der er partner hos Vulkan Bureau, siger, at man ikke har været bange for undervejs at ”skue agterstavns” – eller twiste med det nye, nordiske køkken:

– Vi synes, brandet har fået et simpelt og ærligt navn, som passer til den overordnede strategi – at skabe sunde, bæredygtige og velsmagende convenience-fødevarer, der appellerer til alle. Og så er der er lagt en rød tråd, som skiller sig ud både visuelt og tekstuelt. Og det gør det nemt at skabe nye produktlinjer fremadrettet, siger han.

Så det er med vilje, at I har levet en stavefejl i navnet?

– Ja, det er med vilje, at brandnavnet Havet’s staves med apostrof. Årsagen er, at det skal skille sig ud grafisk. Vi har valgt at implementere det på samme måde, så det er gennemgående, når brandnavnet skrives i tekster, siger Peter Laursen. 

Og der er da også kun positive meldinger fra kunden, som konstaterer både vækst og nye forretningsmuligheder:

– Vi kan mærke at arbejdet og successen med Havet’s har smittet positivt af på hele Jeka Group-koncernen. Og vi oplever, at andre detailkæder viser stigende interesse for vores produkter og sortiment på tværs af vores andre brands, siger Lasse Kristensen.

Læs mere om Havet’s  her