Der er siden efteråret sket en hel del hos den danske del af dentsu.

Først ændrede man navnet fra Dentsu Aegis Network til dentsu. Dernæst blev gruppens brands børstet af. Og endelig har man i december måned sagt farvel til direktør-laget på mediebureauerne i gruppen.

– Vi skaber en organisation, som er kundecentrisk, meget mere agil og samarbejdsorienteret. Og fremfor alt er det også en organisation, der er orienteret om vækst – både for dentsu og for kunderne, siger Ulrik Petersen, der er dentsus danske CEO.

Han tilføjer:

– Reelt betyder det, at mediebureauerne er organiseret i kundeteams. I spidsen for hvert team er der en Executive Director, som har ansvaret for en portefølje. Det betyder også, at der ikke længere er bureaudirektører. Vi tror på, at en fladere organisation kan skabe bedre muligheder for udvikling, mens vi centrerer os om det, der er vigtigt – kunderne.

dentsu står bag mediebureaubrands som Carat, dentsu X og iProspect. I alt har man sagt farvel til fire direktører – tre i København og en i Aarhus – mens fire andre har fået nye roller.

I stedet for en CEO i hvert selskab er Kristian Koch og Cecilia Jonasson blevet indsat som CEO’s for selskabernes afdelinger i København og Aarhus.

Ulrik Petersen oplyser, at der i Carat fremover vil være et antal Executive Directors med ansvar for hver deres kundeportefølje. Modellen er den samme i de andre bureauer.

" Det er måske den største forandring, vi har lavet i otte til 10 år.
Ulrik Petersen, CEO, dentsu i Danmark

De organisatoriske ændringer skal ses i lyset af, at man i forvejen har arbejdet på at bringe brands, kompetencer og kunder tættere på hinanden på tværs af dentsus organisation, der var blevet for svær at finde rundt i. Både for kunder og ansatte. 

Men at køre uden direktører… Er det ikke lidt af et eksperiment?

– Jeg synes ikke, at det er et eksperiment. Isobar (gruppens digitale bureau, red.) har været organiseret i kundeteams et par år. Det har også været en inspiration for mig, ligesom jeg har haft en dialog med kunder, der efterlyser flere integrerede løsninger, siger Ulrik Petersen og fortsætter:

– Men det er måske den største forandring, vi har lavet i otte til 10 år. Vi har sagt farvel til dygtige, vellidte og respekterede kolleger. Og bureaudirektørerne har gjort det godt, men vi mener, at det her er, hvad der skal til for, at vi kan komme videre.

Men hvordan er det muligt at skære direktørlaget væk?

– Hos os skal man enten være god til at drive kunder eller være meget stærk fagligt. Men er en direktør altid det? Jeg har en grundtro på, at der er brug for lederskab – og at der 100 procent er brug for nogle, som tager initiativ og som driver ting. Men jeg tror på, at det er noget, man godt kan gøre sammen. Lederskab er noget, man tager som ansat i vores organisation. Lederskab er ikke kun noget, som man bliver tildelt. Og så har jeg også et ønske om, at vi ligestiller faglighed, kunder og ledelse. Der skal ikke være distance, siger Ulrik Petersen.

Hvad er det, I jagter?

– Vækst på bundlinjen. Både vores egen og vores kunders. 

Ulrik Petersen fortæller om forandringerne i bureaugruppen. Foto: Uffe Jørgensen Odde.

Hvor meget skal I vokse?

– Vi bør vokse mellem fem og 10 procent på indtægterne om året. 

Det lyder optimistisk i disse tider?

– Jeg synes, det lyder ambitiøst. Og jeg tror, at det er realistisk. Jeg kan ikke fortælle, hvordan vores 2020 er gået, men vi kommer stærkt ud af året. 2020 har været et af de bedste new bizz-år i de 10 år, jeg har været her. Der er selvfølgelig også nogle kunder, som har sagt farvel, men når jeg kigger på netto-resultatet, så er det meget positivt, siger Ulrik Petersen. 

Han fortsætter:

– Så vi kommer godt ud af et år, som har været turbulent. Det, vi gør nu, er en forudsætning for at kunne fortsætte den vækst. Så det her er ikke en spareøvelse. Vi står godt i Danmark.

Hvilke områder skal væksten komme fra?

– Hele CX-delen er båret af Isobar-forretningen, som stadigvæk gør det virkelig godt. Og så er ambitionen selvfølgelig også at skabe vækst i vores mediebureauer, siger Ulrik Petersen. 

Den nye organisation skal i højere grad imødekomme den digitale transformation, som mange af kunderne efterspørger rådgivning indenfor.

Hvornår bliver CX, tech og data-delen større end mediebureau-forretningen hos jer?

– Vi er tæt på. Det bliver nok i år. 

Er det også i det lys, at man skal se de her ændringer?

– Sådan vil jeg ikke anskue det. Men i vores selvopfattelse er det vigtigt at sige, at vi er ikke en mediebureaugruppe. Vi er en bureaugruppe. Det er færre og færre kunder, der kun vil have én ting. Det er vi også nødt til at indrette os efter, siger Ulrik Petersen, der fortsætter:

– De ansatte vil stadig være i vores forskellige brands. Men det er klart, at det er mere fleksibelt, og det bliver orienteret mere om kunderne. Og de bedste løsninger bliver skabt, når vi integrerer vores kompetencer i de forskellige bureauer. 

" Vi er ikke en mediebureaugruppe. Vi er en bureaugruppe.
Ulrik Petersen, CEO, dentsu i Danmark

Der er blevet meldt ændringer ud globalt, hvor der skal spares. Men du har også siddet i stolen i cirka et år. Hvor meget af det her skyldes de globale udmeldinger – og hvor meget handler det om, at du sætter dit eget hold?

– I dentsu er der en stor grad af frihed til at agere i forhold til markedet. Og når det handler om det hold, der skal vinde fremadrettet, så er det mig, der sætter holdet. Vi skal være en GPS for vores kunder i en foranderlig verden. Og det hold, der kan det, det er sat nu, siger Ulrik Petersen.

Han oplyser, at man har udnævnt Morten Reimann Jensen som CEO for dentsu sales solutions & operations for dentsu media brands. Det vil sige, at han får et tværgående ansvar for alt data, audiences, forbrugerindsigter og Amplify-delen.

Derudover er Rikke Knaack ny Director of People & Culture, der skal sikre, at de ansatte er blandt de dygtigste. Rikke Knaack vil også have fokus på personlig udvikling og samarbejde på tværs af gruppen.