Er det bedst at sove nøgen? Og skal der ananas på pizza?

Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden har i en ny kampagne spurgt danskerne om en masse ting, som vi tilsyneladende ikke kan blive enige om.

Med det formål at sætte scenen for én ting, vi helt sikkert kan blive enige om:  At børn og unge ikke skal ryge.

Kampagnen kommer netop som politikerne på Christiansborg i disse uger er i gang med at forhandle og vedtage en national plan mod børn og unges rygning.

Taler ind i politisk dagsorden

Og tanken er naturligvis, at den skal tale lige ind midt i denne dagsorden:

– Der er meget, vi kan være uenige om. Men når det handler om, at børn og unge ikke skal ryge, står vi sammen, siger Jette Jul Bruun, underdirektør, TrygFonden i en pressemeddelelse og tilføjer:

– Med så mange uenigheder er det virkelig værd at fejre, når vi er enige, og det er vi helt tydeligt, når det gælder ønsket om en røgfri fremtid for den næste generation. 

Det er bureauet & Co., der har været kreativ partner på kampagnen, der bl.a. tager udgangspunkt i en analyse fra YouGov.

Delt på midten

Analysen har tilvejebragt de mange uenighedspunkter, kampagnen bygger på, og det står klart – som de to tidligere statsledere siger – at danskerne er nogenlunde delt på midten over selv de mindste ting i livet. 

Undtagen altså lige præcis det med børn, unge og rygning: Knap 9 ud af 10 dansker støtter målet om ikke at give tobakken videre til næste generation.

– Når man følger debatten om tobak i medierne, så kan man godt få det indtryk, at der er stor uenighed. Men det er der ikke, når det gælder rygning blandt børn og unge, siger Mette Lolk Hanak, forebyggelseschef, Kræftens Bekæmpelse i meddelelsen.

Set af mere end 600.000 danskere

Kampagnen er en del af partnerskabet Røgfri Fremtid, som TrygFonden og Kræftens Bekæmpelse præsenterede i 2017. 

Målet er, at ingen børn og unge ryger i 2030.

Og ifølge partnere har danskerne har taget godt imod kampagnefilmen, der i skrivende stund er set af mere end 600.000 danskere.

Se filmen her.