Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen (rad.) er på vej til at lægge sig godt og grundigt ud med landets kommercielle lokal-radioer. I forvejen har hun et meget anstrengt forhold til de lokale tv-stationer, men nu er hun i fuld gang med at etablere et heftigt slagsmål med lokalradioerne.
Slagsmålet gælder etableringen af den nye og næsten landsdækkende radiokanal P5, hvor Gerner Nielsen har tænkt sig at inddrage ikke færre end 17 lokale frekvenser til fordel for den nye kanal. Planen blev forelagt de berørte lokalradioer på et møde i ministeriet den 24. januar – et møde hvor ingen af lokalradioernes organisationer SLG og KOMM var inviteret med. Og det får KOMM til at frygte, at Kulturministeriet forsøger at snige et nyt P5 udenom de demokratiske retningslinier. De to parter står meget langt fra hinanden, og kan stort set ikke blive enige om noget som helst.
En katastrofe
– Hun havde meget behændigt kun indkaldt de små radioer, og de tilbud hun kunne gi’ i forhold til en kompensation eller et tilskud, var både udefinerede og ukonkrete. For eksempel kunne hun ikke love, at der ville være mulighed for at samsende i startfasen. Og det er et problem, mener formanden for KOMM, Bent Helvang og tilføjer, at ingen af de berørte lokalradioer har særlig mange penge, og at ministeren derfor må blive konkret forholdsvis hurtigt.
– Det handler jo om at lukke butikken og flytte den et andet sted hen. Lokalradioerne skal overgive deres frekvens til en konkurrent – og så skal man godt nok have gode overtalelsesevner for at overbevise dem om, at det er en god idé, understreger Bent Helvang.
Steen Mogensen fra Radio 3 på Fyn siger til Radiofaxen, at de praktisk talt må starte helt forfra.
– Vi siger jo hele tiden: 98,9. Ja, vi har simpelthen branded frekvensen, og det vil derfor være en katastrofe for os. Der står 98,9 på alt – så det er tre års effektiv markedsføring, vi kan smide lige i skraldespanden, siger Steen Mogensen.
I Kulturministeriet er man derimod overbevist om, at den model man har forelagt, er den mest skånsomme for lokalstationerne.
– Telestyrelsen har udarbejdet en frekvensplan, der giver P5 en dækning på cirka 80% – og det medfører selvfølgelig en række frekvensændringer. Men der er ikke tale om, at lokalradioerne som sådan får inddraget deres frekvens. Alle bliver tilbudt en erstatningsfrekvens, og desuden arbejder vi med en model, der både tilbyder lokalradioerne at få refunderet deres tekniske udgifter til antenner m.m. og et mindre markedsføringstilskud, forklarer fuldmægtig Jan Opstrup Poulsen fra Kulturministeriets radio- og tv-kontor. Han siger også, at lokalradioerne primært brander sig gennem radioen og mener derfor ikke at de store markedsføringstilskud skulle være nødvendige. Men han håber, at det i en overgangsfase bliver muligt for lokalradioerne at samsende på både den nye og den gamle frekvens.
Også uenighed om loven
I KOMM har man dog ikke tænkt sig blot at vente på Kulturministeriets udmeldning.
– Vi vil ikke finde os i det, og derfor er vi nu gået i gang med at undersøge, hvad det kommer til at betyde, hvis de 17 frekvenser ikke bliver inddraget. Selvfølgelig bliver P5s penetration lidt mindre, men jeg forestiller mig ikke, at det bliver mere end 3-5% det drejer sig om, siger Bent Helvang. Han mener også, at Kulturministeriet bryder loven med deres forslag om at inddrage frekvenser. KOMMs advokat Bjarke Vejby fra Bech, Bruun & Trolle siger til Radiofaxen, at man ikke kan inddrage frekvenser, fordi staten ønsker at få licens eller leje i kassen fra et nyt kommercielt P5.
– Den går ikke. Det er simpelthen ikke en gyldig grund til at inddrage frekvenser. Og loven er meget klar på det punkt, pointerer Bjarke Vejby. KOMM har derfor bedt ministeriets jurister om en redegørelse for sagen. Jan Opstrup Poulsen er derimod ikke i tvivl om, at Kulturministeriet handler i overensstemmelse med loven.
– Det er to forskellige love vi snakker om. Vi har tænkt os at følge Radio- og fjernsynslovgivningen, der handler om fordeling og ændring af frevenser – hvor KOMMs advokat henviser til Radiokommunikationsloven, der er mere teknisk og handler om frekvensberegninger, forklarer Jan Opstrup Poulsen og tilføjer, at Telestyrelsens frekvensplan først er endelig på plads sidst på året, da de også skal koordinere frekvenserne med vores nabolande.