Næsten 10 måneders arbejde med at finde en ny strategisk platform for Lotto og Viking Lotto, har været uden resultat for Dansk Tipstjeneste og Saatchi & Saatchi Reklamebureau. Parterne har ikke kunnet blive enige om strategien, og har derfor valgt at skilles.
Da Saatchi & Saatchi i december 1996 overtog Lotto-budgetterne var hovedopgaven dels at relancere Lotto – det skete i februar i år – dels at skabe en ny strategisk platform for produkterne. Og det er altså det sidste, man ikke har kunnet blive enige om.
– Siden december har vi kørt en taktisk kampagne, som har fungeret godt, men om image-siden har vi altså ikke fundet sammen, siger marketingchef Alex Nielsen, Dansk Tipstjeneste.
LOWE OGSå BAG DUSINO
Dansk Tipstjeneste har nu valgt i stedet at lade Lowe & Partners komme med deres bud på en løsning. Bureauet står i forvejen bag lanceringen af det nye Dusino-spil, der havde premiere i sidste uge. Dusino ligger i samme produktgruppe hos Dansk Tipstjeneste som Lotto-spillene, og det er derfor den samme marketingschef, der skal samarbejdes med. Samtidig kender tipstjenesten både bureauets adm. direktør Jette Nejstgaard og kreativ direktør Hans-Henrik Langevad godt fra tidligere, idet de begge løste opgaver for tipstjenesten, da de var hos Ogilvy & Mather.
Hos Saatchi & Saatchi mener adm. direktør Jacob Holm, at nogle af problemerne skyldes, at Dansk Tipstjeneste har ændret mening undervejs i arbejdet med at fastlæggelse en grundlæggende platform for Lotto-spillene.
– Tipstjenesten kom fra et udgangspunkt, som fokuserede på menneskernes drømme – at folk har en virkelighed og drømmer sig til en anden verden. Vi mente, at udgangspunktet i stedet burde være, at folk har et godt liv, der bare bliver bedre ved hjælp af Lotto, siger Jacob Holm, og understreger, at man på bureauet er overbevist om, at den strategi er den rigtige.
LEVER OP TIL BUDGET
Alex Nielsen understreger, at Saatchi & Saatchi har været en god samarbejdspartner.
– Det er gået godt for Lotto, som blev ændret i februar måned. Rækkeprisen blev sat op, det blev lettere at vinde, og disse ændringer har betydet, at omsætningen har levet op til budgetterne, siger han.
– Men forbrugernes opfattelse af produkterne skal række ud over de faktuelle ting og derfor har vi sideløbende med Saatchi & Saatchi’s taktiske kampagne søgt efter en platform, der kunne bruges i image-markedsføringen.
Hvor lang tid der går inden man er klar med den nye strategi kan Alex Nielsen ikke sige, ligesom han heller ikke ønsker at oplyse hvor stort budgettet er. Kun, at det ihvertfald er mere end 10 millioner kr.