Den danske Hollywoodstjerne Mads Mikkelsen vender tilbage som reklame-frontfigur for Carlsberg.
Det bekræfter Julian Marsili, Global Director, Carlsberg Brand, over for Markedsføring.
– Mads Mikkelsen, og den figur han spiller, er et stærkt distinktivt kort for os, fordi han taler til forbrugere over hele verden, siger han og tilføjer:
– Derfor vil vi gerne samarbejde med ham igen.
Den nye globale kampagne kommer til at se dagens lys i begyndelsen af 2021.
Underspillet humor
Kampagnen og filmen bliver dermed en slags opfølger til ”The Danish Way”, hvor Mads Mikkelsen gav den i rollen som cyklende filosof i de københavnske gader.

– The Danish Way havde til formål at sætte Carlsberg på verdenskortet med den særlige danske underspillede humor og glimt i øjet, siger Julian Marsili.
Han tilføjer:
– Med den kommende film udvikler vi fortællingen om, hvad det er, der gør Carlsberg unik – og dansk. Og hvad det er, der skaber kvaliteten i vores øl.
– Stadig med den særlige underspillede tone of voice fra tidligere, som er ligeså dansk som Carlsberg.
Mikkelsen i flere film
Oprindelig var det det britiske bureau Fold7, der tilbage i 2017 satte Mads Mikkelsen i front for Carlsberg.
I første omgang på det britiske marked, men Carlsberg valgte siden at brede ”The Danish Way” ud globalt.
Fold7 er fortsat bureau for Carlsberg UK, men fremover hedder bryggeriets globale bureau Grey – i øvrigt både på Carlsberg-brandet og Tuborg-brandet.
" Danske Uncle Grey spiller en strategisk vigtig rolle i det globale team.Julian Marsili | Global Director | Carlsberg Brand
– Grey har allerede gennem det seneste års tid samarbejdet med os på en række kampagner. Herunder for Carlsberg Smooth Draught, der brygges i Asien, og for vores alkoholfri Carlsberg, hvor Mads Mikkelsen i øvrigt også er frontfigur, siger Julian Marsili.
Om teamet bag den kommende, globale brandingfilm oplyser han, at det er sammensat af Grey-folk fra Danmark, Storbritannien og Malaysia.
– Filmen optages i Danmark, og danske Uncle Grey spiller en strategisk vigtig rolle i det globale team, siger Julian Marsili.
Betydelig dansk rolle
I forhold til det globale samarbejde mellem Carlsberg og Grey sidder Uncle Grey således med det overordnede strategiske ansvar på tværs af markeder.

Og hos det danske bureau glæder man sig over samarbejdet:
– Carlsberg er et af de mest ikoniske danske mærker, der findes. Og vi glæder os til at understøtte deres ambitiøse vækststrategi gennem et globalt set-up, siger Lars Samuelsen, Creative Chairman, Uncle Grey, om arbejdet med kampagnen og videre:
– Carlsberg vil øge effektiviteten af deres globale kommunikationsindsats gennem et øget fokus på kreativitet. Og den udvikling glæder hele Grey-holdet sig til at bidrage til.
Kompetencer fra hele verden
Hvor stort vil du sige, at det danske fingeraftryk er på den kommende globale kampagne?
– Vi ser jo ikke som sådan vores talent og ressourcer som opdelt efter individuelle markeder. Og Carlsberg ønsker at kunne anvende kompetencer fra hele verden, så ansvaret kan variere efter projektet, siger Lars Samuelsen og tilføjer:
– Men i dette specifikke tilfælde har den strategiske udvikling været orkestreret fra Danmark, ligesom det globale account-ansvar har ligget hos Uncle Grey.
" Carlsberg er et af de mest ikoniske danske mærker, der findes.Lars Samuelsen | Creative Chairman | Uncle Grey
Lars Samuelsen oplyser endvidere, at det danske bureau bidrager til det globale hold med et lokalt kreativt team under ledelse af Associate Creative Director Andreas Hoff.
Også COO Charlotte Porsager samt Executive Producer Casper C. Rasmussen, der leder bureauets produktionshub Town House, er med på teamet.
Det globale Grey-hold er ledet af Graham Drew, ECD, Grey Group, Malaysia, og Javier Campopiano, Chief Creative Officer Grey Europe & Creative Chairman, Grey London.