Mange børn følger med, når influencere deler indhold på sociale medier som YouTube og Instagram.

Men fire ud af 10 børn i alderen seks til 12 år kan ikke gennemskue, om der er tale om reklamer. Det viser en ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, skriver Ritzau ifølge Information.

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) mener, der skal findes en løsning på det problem.

– Det er problematisk, at så mange af vores børn har svært ved at spotte, hvornår det indhold, de ser på sociale medier, er blevet betalt af en virksomhed, siger han.

I undersøgelsen skulle 1.500 børn se forskellige typer af reklamevideoer på YouTube. Især de yngste havde svært ved at gennemskue, at der var tale om reklamer.

For de videoer, hvor produkterne var inkorporeret i influensernes naturlige indhold, var det næsten hver anden, som ikke forstod, at det var en reklame. Reklameindholdet levede ifølge Ritzau op til de gældende regler for markering i tekst eller billede.

Ifølge tal fra DR Medieforskning er det knap syv ud af ti børn i alderen fire til otte år, som bruger YouTube hver uge.