Fra starten af juni måned skal hjemmesider med markedsføring af mobile tjenester undersøges af Forbrugerombudsmanden, der skal afdække et problemfyldt men yderst populært marked.
Undersøgelsen vil have fokus på den del af markedsføringen, som er rettet på børn og unge i form af blandt andet logoer, ringetoner og spil. Det skriver forbrug.dk.
Eksempelvis bliver der tale om at gå online-markedsføring af SMS-tjenester til de yngste efter i sømmene og afklare, hvorvidt den lever op til reglerne.
– Rigtig mange børn og unge bruger mobilen til at andet end at tale og sms’e sammen. Udbydere, der reklamerer med tjenester til børn og unge på internettet, har derfor et stort ansvar for at gøre deres markedsføring letforståelig og ligetil, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Undersøgelse er led i et EU-samarbejde om forbrugerbeskyttelse, og myndigheder i hele Europa vi hver især gennemgå en række nationale hjemmesider for lovovertrædelser.
Det være sig mangelfulde oplysninger om forpligtelser, priser og gebyrer samt ordet ”gratis” om ting, der ikke gratis.
sm